خوشمزه ترین طرز تهیه کباب بختیاری

یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین غذاهای ایرانی که در مناطق مختلف کشور به روش های متنوعی طبخ می شود، کباب بختیاری است. این غذای اصیل ایرانی به صورت مرسوم، مخلوطی از جوجه کباب و کباب چنجه است. این نوع از انواع کباب ایرانی کباب برخلاف کباب کوبیده نیازی به چرخ کردن ندارد و راحت تر آماده می شود. دستور پخت کباب بختیاری به دوران ناصر الدین شاه برمی گردد و بدون شک هر کس به چهار محال بختیاری سفر کند، طعم اصیل این کباب را تجربه خواهد کرد. طرز تهیه کباب بختیاری سخت نیست و تنها در چند مرحله این غذای بی نظیر آماده می شود. پس تا پایان این مقاله با بزرگترین مسئول پخش کباب ترکی در کشور همراه باشید.

 

طرز تهیه کباب بختیاری رستورانی

مقدار موادی که در این دستور آشپزی مشخص شده برای 4 نفر مناسب است. اگر قصد دارید برای تعداد افراد کمتر یا بیشتری کباب بختیاری درست کنید، باید مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. زمان تقریبی برای پخت کباب بختیاری، 60 دقیقه است. در ادامه شما را با مواد لازم برای تهیه کباب بختیاری رستورانی آشنا خواهیم کرد:

  • فیله گوساله یا گوسفند 300 گرم
  • سینه مرغ بدون استخوان 300 گرم
  • کره 50 گرم
  • روغن زیتون یا روغن مایع 2 قاشق غذاخوری
  • پیاز 1 عدد
  • فلفل دلمه ای 1 عدد
  • آب لیمو تازه 1 قاشق سوپ خوری
  • زعفران دم کرده 1 قاشق سوپ خوری
  • نمک و فلفل به مقدار لازم
  • سس سویا 2 قاشق سوپ خوری
  • ماست چکیده 8 قاشق غذا خوری

 

خوشزه ترین طرز تهیه کباب بختیاری

 

 

 

دستور پخت کباب بختیاری

در ابتدا فیله گوسفند یا گوساله را به خوبی شستشو دهید و به طول روی سطح مناسبی قرار دهید و برش بزنید. فیله مرغ را نیز بعد از شستشوی کامل در ابعاد 3 در 2 سانتی متر مانند جوجه کباب خرد کنید. سپس تکه های گوشت و مرغ را کمی با گوشت کوب بکوبید تا نرم شوند. در مرحله بعد باید پیاز را حلقه حلقه کنید و در ظرفی که گوشت و مرغ را در آن قرار داده اید، بریزید. در ادامه زعفران دم کرده، روغن مایع، سس سویا، ماسک چکیده و فلفل و نمک را به طرف حاوی گوشت و مرغ اضافه می کنیم. سپس ظرف را چند ساعت کنار بگذارید، تا گوشت مرغ و گوساله به خوبی مزه دار شود.

در طرز تهیه کباب بختیاری 4 الی 5 ساعت قبل از به سیخ کشیدن مرغ و گوشت، باید فلفل دلمه ای را نیز خورد کنید و در ظرفی که مواد کباب در حال مزه دار شدن هستند، قرار دهید. نیم ساعت قبل از پخت کباب بختیاری، آبلیمو را نیز به ظرف حاوی گوشت و مرغ اضافه کنید.

 

طرز به سیخ کشیدن کباب بختیاری

در این مرحله به ترتیب دو تکه گوشت قرمز و دو تکه گوشت مرغ را به سیخ بکشید. سپس این این روند را تا جایی ادامه دهید، که وزن هر سیخ به 150 گرم برسد. سپس با گوشت کوب آنها را بکوبید تا نازک شوند. هر چقدر گوشت نازک تر باشد، بهتر پخته شده و ظاهر آن نیز زیباتر است.

در ابتدای پخت باید آتش کباب تند باشد تا روی گوشت کمی برشته شود. در حین پخت کباب بختیاری، هر چند دقیقه یکبار با فرچه یا چنگال کره را بر روی کباب بمالید تا نرم و لذیذ تر شود. بعد از آن که کباب بختیاری به خوبی پخته شد، سیخ های کباب را در ظرفی قرار داده و با استفاده از یک تکه نان، کباب ها را از سیخ جدا کنید. در صورت تمایل در کنار کباب بختیاری می توانید چند سیخ گوجه و فلفل کبابی نیز تهیه کنید.

 

دستور پخت کباب بختیاری

 

 

 

فوت و فن طرز تهیه کباب بختیاری چیست؟

1_ می توانید به جای استفاده از فیله مرغ، از فیله ماهی استفاده کنید. البته در صورتی که طعم ماهی را در کنار گوشت قرمز می پسندید.

2_ گوشت راسته گوسفندی برای تهیه کباب بختیاری به شیوه رستورانی گزینه بهتری است. البته بعضی گوشت گوساله را ترجیح می دهند، اما از نظر پزشکی گوشت گوساله و گاو برای خوردن توصیه نمی شود. چرا که طبع سرد و خشکی داشته و مصرف مداوم آن به معده آسیب وارد می کند و ممکن است باعث معده درد های طولانی مدت شود.

3_ اگر منقل گازی ندارید، می توانید از تابه استفاده کنید. در این حالت، مراحل طرز تهیه کباب بختیاری مشابه است، اما به جای سیخ فلزی باید از سیخ های چوبی کمک بگیرید.

4_ در صورت تمایل می توانید از فر نیز برای پخت این کباب لذیذ و خوشمزه استفاده کنید. توجه داشته باشید، که باید فر را در درجه حرارت بالا قرار دهید.

 

طرز تهیه کباب بختیاری رستورانی

 

 

 

سخن پایانی

طرز تهیه کباب بختیاری سخت نیست و آماده کردن مواد آن نیز زمان زیادی نمی برد. اما برای بهتر شدن طعم غذایتان بهتر است از کره محلی و گوشت راسته گوسفندی استفاده کنید. لازم است برای آن که گوشت و مرغ به خوبی مزه دار شوند، از شب قبل گوشت و مرغ را در مواد بخوابانید. دقت کنید که قبل از به سیخ کشیدن گوشت و مرغ، چندین بار با گوشت کوب آنها را بکوبید تا نازک شده و زمان پخت آنها کاهش پیدا کند. همچنین می توانید در صورتی که در منزل منقل ندارید، این نوع از انواع کباب خوشمزه را می توانید در فر یا تابه نیز طبخ کنید.

 

مقاله مرتبط: طرز تهیه انواع کباب ایرانی

۱۴۰۱/۸/۱۱ ،۰۷:۳۴:۴۹ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه