طرز تهیه کباب توری روی گاز و زغال

طرز تهیه کباب توری که روی گاز و زغال انجام می‌شود، برای ما که در زندگی‌های آپارتمانی محصور شده‌ایم، تنوع خوبی در برنامه غذایی است. ضمن اطمینان از سلامت غذا می‌توانیم یکی از پرطرفدارترین غذاهای سنتی ایرانی را در منزل البته خیلی به‌صرفه‌تر تهیه کنیم. پس با شرکت پانی که بزرگترین فروشنده رول کباب ترکی در کشور می باشد، همراه باشید تا دو روش برای تهیه این کباب (روی گاز و روی زغال) را به شما عزیزان آموزش دهیم.

 

طرز تهیه کباب توری روی گاز

 

 

مواد لازم برای کباب توری روی گاز

در طرز تهیه کباب توری روی گاز باید نسبت خاصی را در گوشت رعایت کرد تا طبخ آسان‌تر باشد. مواد لازم برای کباب توری روی گاز شامل این موارد است:

1. گوشت چرخ‌کرده مخلوط: 1 کیلوگرم؛ نسبت‌ها در این یک کیلوگرم گوشت مخلوط عبارت است از 400 گرم گوشت راسته (گوساله یا گوسفند)، 400 گرم گوشت سردست گوسفند و 200 گرم گوشت قلوه‌گاه.

2. پیاز: 250 گرم (بعد از رنده کردن و آب گرفتن باید به این وزن برسد.)

3. زعفران دم کرده: یک قاشق سوپ‌خوری

4. نمک: یک قاشق چای‌خوری

5. فلفل: نصف قاشق چای‌خوری (اگر انواع کباب تند دوست دارید می‌توانید از مقدار بیشتری استفاده کنید. همچنین در انتخاب نوع فلفل بدانید که فلفل سیاه تندی نسبتا کم و فلفل قرمز تندی بسیار بیشتری دارد.)

6. کره: یک قالب کوچک

7. لیموترش: نصف یک عدد

طرز تهیه کباب توری روی گاز

1. گوشت چرخ کرده را در یک تابه قرار دهید. تابه 5 ثانیه را روی حرارت بگذارید و بردارید و شروع به ورز دادن گوشت در تابه کنید. دوباره این کار را انجام دهید تا تابه حین ورز دادن گرم باشد اما گوشت اصلا تغییر رنگ ندهد. ورز دادن به این شیوه را در تابه گرم آنقدر تکرار کنید تا چربی گوشت از آن جدا شود.

 

طرز تهیه کباب توری روی زغال

 

 

2. پیاز رنده شده و آب گرفته را به گوشت اضافه کنید. دقت کنید که رنده پیاز ریز باشد و آب آن را پس از رنده با قرار دادن دست روی پیاز و خم کردن ظرف بیرون بریزید. یعنی نیازی به رد کردن از صافی نیست.

 

تهیه کباب توری

 

 

3. نمک، فلفل و زعفران را اضافه کنید و خوب مخلوط نمایید. در این مرحله از طرز تهیه کباب توری روی گاز نیاز به ورز دادن چندانی نیست و تنها در حد مخلوط شدن مواد این کار را انجام دهید.

4. مخلوط را در یخچال قرار دهید تا در زمان قرار دادن روی توری نریزد.

5. در طرز تهیه کباب توری باید حتما توری آن را با چرب کردن آماده کنید.

6. مخلوط مواد کباب را روی توری پهن کنید. دقت کنید که ضخامت آن باید یک سانتی‌متر و در تمام قسمت‌ها یکسان باشد.

7. در طرز تهیه کباب توری برای پرهیز از آلوده شدن گاز می‌توانید روی چدن‌ها را با فویل آلومینیومی بپوشانید. نیازی نیست نگران ریختن و چکیدن کباب باشید اما می‌توانید محض اطمینان صفحه گاز را نیز با فویل بپوشانید.

8. می‌توانید از دو پایه در طرفین شعله استفاده کنید تا توری را در فاصله بیشتری از شعله نگه دارد.

9. برای تهیه سس کباب، کره را ذوب کنید و آب لیموترش را گرفته با آن مخلوط کنید. این سس را در ظرفی قرار دهید که محیط گرمی داشته باشد تا کره ذوب شده دوباره جامد نشود.

10. توری کباب را روی گاز قرار دهید. ابتدا باید شعله زیاد باشد. همچنین لازم است با سرعت مناسب چرخاندن توری را انجام دهید تا هر دو طرف خودش را بگیرد.

11. پس از این‌که کباب‌ها خودشان را گرفتند، شعله را کم کنید تا کاملا مغزپخت شوند.

12. پس از آماده شدن کباب روی دو طرف آن را با برس از سس کره و لیموترش بزنید تا هم خوش‌طعم‌تر شود و هم خشک نشود.

 

تهیه کباب توری روی گاز

 

 

 

نکات بهتر شدن کباب توری روی گاز

همه مدعیان کباب پزی از قلق های خاص کباب پختن خصوصا از نوع کوبیده حرف می‌زنند. واقعیت این است که برخی از جزئیات در طرز تهیه کباب توری روی گاز می‌تواند به ما کمک شایانی کند.

1. برای تهیه کباب توری در هر مدل آن گوشت کباب را سه بار چرخ کنید.

2. گوشت را از شب قبل در یخچال قرار دهید تا حالت بیات بگیرد. این گوشت مقداری خونابه پس می‌دهد اما لازم نیست آن را دور بریزید بلکه در ورز دادن با گوشت مخلوط کنید.

 

کباب توری

 

 

3. درجه ریزی پیاز باید به حدی باشد که نه تمام پیاز تبدیل به آب شود و نه آن‌قدر درشت باشد که خوب با گوشت مخلوط نشود.

4. در طرز تهیه کباب توری هنگام طبخ یک ظرف با قطری که دست با انگشتان باز داخل آن رود و کمی گود باشد (مثلا بشقاب فلزی گود یا تابه) را از آب پر کنید، آن را با مقداری نمک و زردچوبه مخلوط کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید. دست خود را در هنگام پهن کردن کباب روی تابه در آن بزنید تا گوشت به دستتان نچسبد و چربی آن گرفته شود.

 

مقاله مرتبط: طرز تهیه انواع کباب ایرانی

 

طرز تهیه کباب توری روی زغال

مواد لازم و طرز تهیه کباب توری روی منقل زغال تقریبا مانند طرز تهیه کباب توری روی گاز است. در واقع در مواد تفاوتی وجود ندارد. اما مراحل را به این صورت انجام دهید:

1. یک بسته زغال مرغوب آماده کنید.

2. ژل آتش‌زنه و یک برگ کاغذ آماده کنید.

3. زغال‌ها را طوری روی منقل از بسته خالی کنید که به شکل یک کوه باشد.

4. ژل آتش‌زنه را اضافه کنید و چند دقیقه صبر کنید تا زغال‌ها خوب خیس بخورند.

5. کاغذ باطله را لوله کرده، آتش بزنید و داخل زغال‌ها قرار دهید.

6. بعد از این‌که زغال‌ها حالت گداخته پیدا کردند، آن‌ها را در منقل پخش کرده و زیر و رو کنید. سپس باد بزنید.

7. حالا توری کباب را که مانند طرز تهیه کباب توری روی گاز آماده کرده‌اید، روی منقل قرار دهید.

 

تهیه کباب توری روی زغال

 

 

8. در طرز تهیه کباب توری روی زغال بهتر است یک نفر با باد زدن حرارت اولیه را افزایش دهد و دیگری دادم توری را برگرداند تا هر دو طرف آن خوب بگیرد.

9. وقتی هر دو طرف کباب خود را گرفت، اجازه دهید تا حرارت ملایم آن را مغز پخت کند. البته حواستان به بررسی دائم و برگرداندن باشد تا کباب نسوزد. زیرا حرارت زغال را نمی‌توان مانند شعله گاز کنترل کرد.

نکات بهتر شدن کباب توری روی زغال

1. در طرز تهیه کباب توری روی زغال نیاز به مهارت بیشتری برای کنترل حرارت وجود دارد. بهتر است اگر پیش‌تر با منقل و زغال کار نکرده‌اید، این کار را به فرد خبره‌تری بسپارید.

2. اگر قصد دارید خودتان گوشت را در منزل آماده کنید، حتما دقت کنید که پس از مرحله شستن، اجازه دهید آب گوشت کامل برود. در غیر این صورت خصوصا در طرز تهیه کباب توری روی زغال، گوشت ترک‌ترک خواهد شد.

3. سس مخلوط کره و آب لیموترش را کنار دست خود داشته باشید و با یک برس حین پخت روی کباب بزنید تا خشک نشود.

 

کباب توری روی گاز

 

 

سخن پایانی

آشنایی با طرز تهیه کباب توری روی گاز یا منقل به ما این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به رستوران بتوانیم خودمان در خانه یکی از عالی‌ترین غذاهای سنتی مجلسی را طبخ کنیم. این روش هم به‌صرفه‌تر است و هم از سلامت آن اطمینان کامل داریم. اگر این روش را امتحان کرده‌اید،از تجربیات خود برای ما بنویسید.

مقاله مرتبط: انواع کباب ایرانی

۱۴۰۱/۸/۱۱ ،۰۷:۳۴:۴۲ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه