نحوه محاسبه قیمت تمام شده یک پرس غذا

محاسبه بهای تمام شده غذا، یکی از موضوعات مهم، در حسابداری رستوران است. چراکه نحوه قیمت گذاری غذاهای موجود در منوی یک رستوران، همان‌طور که می‌تواند باعث سوددهی بالا و موفقیت یک کسب‌وکار باشد، می‌تواند منجر به شکست آن نیز شود.
در این مقاله قصد داریم نحوه محاسبه قیمت تمام شده یک پرس غذا را به شما عزیزان آموزش دهیم.
پس اگر می‌خواهید با نحوه محاسبه قیمت تمام شده غذا آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید.

نحوه محاسبه قیمت تمام شده یک پرس غذا

بر اساس آمار جهانی، درصد سود غذا و نوشیدنی در رستوران‌ها، بین ۲۸ الی ۳۲ درصد متغیر است و در بهترین حالت به ۴۵ درصد می‌رسد.

 

نحوه محاسبه قیمت تمام شده یک پرس غذا

حسابداری رستوران فرایند تفسیر و تجزیه ‌و تحلیل درآمد، گردش پول، موجودی کالا و صورت‌های درآمد یک رستوران است.
حسابداری رستوران این امکان را فراهم می‌کند تا تمام معاملات مالی تجارت ثبت شوند و عملکرد آن‌ها تعیین شود.
یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های یک مدیر یا حسابدار رستوران، نحوه محاسبه قیمت تمام شده یک پرس غذا است. چراکه تا زمانی که مدیر و حسابدار، قیمت تمام شده یک پرس غذا را نداند، نمی‌توانند قیمت گذاری منوی رستوران‌ را انجام دهند.
حاشیه سود رستوران( مارجین) یکی از نسبت‌های سودآوری است که از تقسیم سود بر فروش به دست می‌آید.
سود خالص که آخرین خط از صورت سود و زیان است، با کسر کردن همه هزینه‌های رستوران، از جمله هزینه‌های عملیاتی، هزینه مواد اولیه و هزینه‌های مالیاتی، از کل درآمد به دست می‌آید.
حاشیه سود رستوران به شکل درصدی بیان می‌شود و به عبارتی مشخص می‌کند که اگر قیمت دونر کباب 100 تومان باشد، رستوران چه میزان سود به دست خواهد آورد.
برای مثال، اگر حاشیه سود رستوران از فروش دونر کباب 20% باشد، به این معنی است که این رستوران به ازای هر 100 تومان فروش، 20 تومان سود خالص کسب می‌کند.

 

محاسبه هزینه غذای رستورانی

هزینه غذا نسبت هزینه مواد اولیه به درآمد حاصل از فروش مواد غذایی با استفاده از مواد تشکیل دهنده است.
این معیار همیشه به صورت درصد نمایش داده می‌شود و چشم‌اندازی است، نسبت به سودآوری یک رستوران.
هزینه غذا برای تعیین قیمت استفاده می‌شود و در تعیین کیفیت یک تجارت کمک کننده خواهد بود.
برخی رستوران‌ها به جای محاسبه‌ی هزینه‌ی غذا، ترجیح می‌دهند از هزینه کالای فروخته شده برای محاسبه‌ی قیمت غذا یا نوشیدنی استفاده کنند.
هزینه کالای فروخته شده، در واقع عدد بودجه‌ی صرف شده برای خرید مواد اولیه‌ای است که برای آماده سازی غذا هزینه شده است.
این عدد شامل هزینه‌ی کلیه‌ی لوازم لازم برای تهیه‌ی غذا، حتی اقلامی مثل مواد اولیه لازم برای تزیین، قاشق و چنگال یک بار مصرف و دستمال روی میز را نیز شامل می‌شود.
قبل از آن‌که این اعداد را به عنوان هزینه‌ی نهایی خود تایید کنید، توجه داشته باشید که این اعداد باید بعلاوه‌ی آماده سازی هر آیتم منو برای هر سرو شود.
برخی رستوران‌دارها محاسبه‌ی درصد هزینه غذا را جدی نمی‌گیرند. لازم است بدانید اگر به دنبال کسب موفقیت و سود قابل توجه در این راه هستید باید همواره محاسبه درصد هزینه غذا را جدی بگیرید.
یک قانون کلی در مدیریت رستوران هست که می‌گوید باید درصد هزینه غذا را تا آن‌جایی که می‌شود بدون کاهش کیفیت پایین نگه دارید تا سوددهی مجموعه به حداکثر سطح خود برسد.
برای این کار اغلب رستوران‌دار‌ها درصد سود خود را بین ۲۸ تا ۳۲ درصد از درآمد خالص مجموعه قرار می‌دهند. با این حال هنوز به طور دقیق نمی‌توان تعیین کرد که چه عددی دقیقا برای درصد هزینه غذا ایده‌آل است. چرا که نرخ آن می‌تواند بنا به شرایط مختلف، متفاوت باشد.
برای این که درصد هزینه غذا متناسب با ویژگی‌های خاص رستوران شما تنظیم شود باید به پارامترهایی مانند، نوع غذا، درجه کلاس و هزینه‌های سربار نیز توجه داشته باشید.

چگونه قیمت تمام شده یک پرس غذا را حساب کنیم

درصد هزینه غذا، به معنای ارزش هزینه غذا برای توجیه درآمد است.

 

 

نحوه محاسبه قیمت تمام شده غذا

محاسبه بهای تمام شده غذا در رستوران، سبب کنترل هزینه‌ها و در نتیجه صرفه‌جویی در هز‌ینه‌های غیرضروری رستوران و افزایش سود می‌شود.
برای اندازه‌گیری اینکه یک رستوران چقدر در مدیریت هزینه‌های خود موفق عمل کرده است، ابتدا باید بدانید که هزینه غذای یک رستوران به لحاظ تئوری، بر اساس هزینه‌های مواد اولیه موجود چقدر است.
بعد از آن باید هزینه بهای تمام شده واقعی غذا را محاسبه کنید و با هزینه‌ای که از محاسبات تئوری به دست آورده‌اید، مقایسه کنید.
بهای تمام شده، هزینه نهایی و هزینه واقعی غذاهای تهیه شده در رستوران را مشخص می‌کند.
برای محاسبه بهای تمام شده غذا در رستوران، باید موجودی انبار به صورت دقیق و منظم اندازه گیری شود.

بهای تمام شده غذا در رستوران از نظر تئوری = [(هزینه تمام مواد اولیه به کار برده شده در غذا * تعداد آیتم‌های فروش رفته) + (محاسبه هزینه نفر ساعت * تعداد آیتم‌های فروش رفته هزینه نفر ساعت) + …] / کل فروش در یک دوره خاص

محاسبه هزینه نفر ساعت؛ یعنی ساعت‌هایی که یک واحد در رستوران برای تهیه غذا صرف کرده است. مانند آماده سازی مواد اولیه، پخت، سرو و…

فرمول محاسبه‌ی بهای تمام شده غذا:

بهای تمام شده غذاها در رستوران = [(موجودی اولیه (کل بهای تمام شده موجودی در ابتدای دوره) + موجودی جدید خریداری شده (کل هزینه موجودی خریداری شده در طول دوره) ) – (هزینه آیتم‌هایی که تا پایان دوره بدون استفاده باقی مانده‌اند) + …] / کل فروش در یک دوره خاص

از آنجایی که هر رستوران تعداد زیادی اقلام فروخته شده دارد و برای تهیه‌ی هر غذا، مواد تشکیل دهنده بسیاری استفاده می‌کند.
محاسبه‌ی بهای تمام شده غذا به صورت دستی، کاری دشوار و پر از خطا‌های احتمالی خواهد بود. برای حل این مشکل می‌توانید از برنامه‌های حسابداری استفاده کنید.
یک برنامه حسابداری مناسب، می‌تواند با دقت بالا در سریع‌ترین زمان ممکن این گزارش‌ها را تهیه کند.

 

نحوه محاسبه قیمت تمام شده یک پرس غذا

نحوه تنظیم قیمت منو و مدیریت هزینه‌ها، می‌تواند منجر به ایجاد یک نظم مالی برای کسب‌وکار شود.

 

کلام پایانی:
مدیر رستوران برای آن‌که دید جامعی از کسب و کار خود داشته باشد، می‌بایست نحوه محاسبه قیمت تمام شده یک پرس غذا را آموزش ببینند تا به صورت منظم، هفتگی یا ماهانه بنا بر خرید‌های جدید و تغییر قیمت‌ها، محاسبات را انجام دهد. با این کار می‌توان سود رستوران را در اوج و هزینه‌ها را تا حد قابل قبولی کاهش داد.
ممنونیم که تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در این‌باره برای ما ارسال کنید.

 

 

۱۴۰۲/۹/۲۱ ،۰۸:۵۰:۵۷ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه