بررسی تمامی هزینه های راه اندازی رستوران

می‌توان گفت هزینه راه اندازی رستوران نخستین موضوعی است که در ذهن کسانی که درصدد ایجاد این کسب‌و‌کار هستند، پدید می‌آید. تخمین هزینه راه اندازی رستوران به عوامل متعددی بستگی دارد. در این مقاله هزینه های راه اندازی یک رستوران را علاوه بر عوامل تأثیرگذار بر آن‌ها بررسی می‌کنیم.

 

عوامل مؤثر بر تخمین هزینه راه اندازی رستوران

پیش از آن‌که به سراغ شرح هزینه‌ها برویم، باید مقدماتی را بررسی کنیم که بر آن‌ها تأثیر دارند.

 

رستوران مستقل یا نمایندگی؟

آیا می‌خواهید رستوران خود را داشته باشید یا می‌خواهید به عنوان نمایندگی یک برند فعالیت کنید؟ مزیت نمایندگی این است که تا حد زیادی از بار تبلیغات از دوش شما برداشته شده است و تحت نام برند، کار خود را آغاز می‌کنید. پس هزینه‌های تبلیغات در این مورد کاهش می‌یابد. اما باید مبلغی را طبق قرارداد به شرکت اصلی پرداخت کنید. توجه داشته باشید که در این صورت در کار خود استقلال کامل ندارید و باید پیرو سیاست‌های کلی برند باشید.

 

هزینه تاسیس رستوران

 

 

 

رستوران دارای سالن یا بیرون‌بر؟

نوع رستوران در تعیین هزینه راه اندازی رستوران نقشی مهم دارد. اگر تأکید شما بر افتتاح یک کیترینگ یا رستوران بیرون‌بر است باید میزان عمده‌ای از هزینه و انرژی را بر بخش تحویل غذا و مدیریت ارسال متمرکز کنید.

 

رستوران بزرگ یا کوچک؟

این‌که گستره فعالیتتان را تا چه حد تعیین کنید در برآورد هزینه راه اندازی رستوران شما تأثیر دارد. می‌توانید یک رستوران را در نظر داشته باشید که فضای بزرگی برای پذیرش مشتریان داشته باشد. چنین رستورانی هرچند هزینه‌های بیشتری برای شما می‌تراشد، در صورت مدیریت صحیح می‌تواند به همان نسبت درآمدزایی بیشتری داشته باشد. برای مثال فضای یک رستوران بزرگ قابلیت رزرو برای برگزاری مراسم گوناگون را دارد که رستوران کوچک از آن برخوردار نیست.

 

هزینه‌های پایه و جاری

در نظر داشته باشید که در راه اندازی رستوران بخشی از هزینه‌ها اولیه یا پایه هستند و پیش از راه‌اندازی رستوران باید تأمین شود و برخی دیگر هزینه‌های جاری هستند که پس از راه اندازی رستوران باید از محل درآمد رستوران پرداخت شوند. مثلا هزینه رهن یا خرید ملک، تجهیزات و نخستین تأمین مواد اولیه در دسته اول قرار می‌گیرد. اما اجاره ماهانه ملک، بهای آب و برق و گاز، حقوق پرسنل، شارژ مواد اولیه و بیمه از هزینه‌هایی است که جاری است و باید از محل درآمد رستوران حاصل شود. این‌ها مواردی است که پیش از برآورد هزینه های راه اندازی یک رستوران باید در نظر داشته باشید.

 

تخمین هزینه های راه اندازی رستوران

 

 

 

هزینه راه اندازی رستوران

پس از آن‌که برخی مقدمات و عوامل مؤثر را بررسی کردیم، می‌توانیم به سراغ موضوع اصلی یعنی تخمین هزینه راه اندازی رستوران برویم. هزینه‌ها متعدد و فراوان‌اند اما می‌توانیم مهم‌ترین آن‌ها را شرح دهیم.

 

هزینه مکان

بخش مهمی از هزینه راه اندازی رستوران خصوصا در شهرهای بزرگ و پرجمعیت به تأمین ملک مربوط می‌شود. اگر خود صاحب ملک باشید چندین گام جلو می‌افتید و بسیاری از هزینه‌های شما منتفی می‌شود. اما اگر قرار است ملک را اجاره کنید باید متراژ و موقعیت آن را در نظر داشته باشید. همچنین در نظر بگیرید چه میزان از سرمایه اولیه را باید برای رهن هزینه کنید و پس از آن اجاره ملک ماهانه چه میزان از هزینه‌های جاری را به خود اختصاص می‌دهد.

 

تخمین هزینه های راه اندازی رستوران

 

 

 

هزینه خرید تجهیزات

پس از آن‌که تکلیف مکان رستوران معین شد، باید به خرید تجهیزات بپردازید. تجهیزات پخت‌وپز و سرو غذا در رستوران باید کامل باشد. نوع تجهیزات بستگی به نوع رستوران شما و غذاهایی که قرار است در آن تهیه و سرو شود دارد. این تجهیزات شامل اجاق گاز صنعتی، سینک صنعتی، فر صنعتی، گرمکن، چرخ گوشت و خردکن‌های صنعتی، پاتیل، میز کار، گاری حمل، تابه گردان، کباب‌پز و بسیاری وسایل و تجهیزات دیگر است.

 

هزینه تأمین مواد اولیه

در تخمین هزینه راه اندازی رستوران تأمین مواد اولیه موضوع مهمی است. کیفیت مواد اولیه از یک سو و مدیریت تأمین آن‌ها از سوی دیگر از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه داشت. در این باره، مدیریت امر مالی رستوران می‌تواند در کاهش هزینه‌های غیرضروری تأثیر داشته باشد.

 

هزینه نیروی انسانی

از دیگر موضوعاتی که هنگام برآورد هزینه راه اندازی تهیه غذا باید به آن توجه کنیم، سرمایه‌گذاری بر بخش نیروی انسانی است. تعداد پرسنل و میزان مهارت آن‌ها در تخمین هزینه های راه اندازی یک رستوران نقش مهمی دارد. نیروی کار حرفه‌ای قطعا حقوق بالاتری طلب می‌کند اما می‌تواند در جلب مشتری و افزایش درآمد در آینده تأثیر شگرفی داشته باشد.

 

هزینه رستوران

 

 

 

هزینه دکوراسیون

انگیزه افرادی که به رستوران می‌آیند تنها این نیست که غذا بخورند و رفع گرسنگی کنند. رستوران باید محیطی زیبا، آرامش‌بخش و دوست داشتنی داشته باشد تا مشتریان را به خود جلب کند. در واقع نقش فضای رستوران در حس خوب مشتریان می‌تواند آن‌ها را تبدیل به مشتری دائمی کند.

 

هزینه تبلیغات

دوام کار یک رستوران علاوه بر کیفیت غذا و ارائه خدمات، به کیفیت تبلیغات آن نیز مربوط است. رستوران‌داری، کسب‌وکار پر رقابتی است. باید بتوانید مردمی را که هنوز رستوران شما را امتحان نکرده‌اند و در حوالی شما نیز گزینه‌های زیادی برای انتخاب دارند، به رستوران خود ترغیب کنید. هزینه تبلیغات در تخمین هزینه راه اندازی رستوران باید با توجه به میزان تبلیغاتی که مناسب کار شماست، برآورد شود.

 

هزینه بیمه و سایر هزینه‌های جانبی

هر کسب‌وکاری به ضرورت یا به اختیار از خدمات بیمه استفاده می‌کند و باید هزینه آن را نیز بپردازد. بیمه در راحتی خیال و افزایش امنیت شغلی و حرفه‌ای نقش دارد. بیمه آتش سوزی، بیمه سرقت و بیمه پرسنل از جمله مواردی است که زیرمجموعه هزینه راه اندازی رستوارن قرار دارد. همچنین برخی از هزینه‌ها می‌توانند پیش‌بینی نشده باشند و شما باید احتمال پیشامد آن‌ها را در نظر داشته باشید. مثلا هر آن ممکن است یکی از تجهیزات از کار بیفتد یا کیفیت کار آن با افت همراه شود.

 

سخن پایانی

شاید بتوانید هزینه راه اندازی رستوران را در ابتدای امر به درستی برآورد کنید. با این حال نباید فراموش کنید که بخش کوچکی از موفقیت یک رستوران به راه اندازی آن بستگی دارد و عمده مسیر موفقیت با مدیریت رستوران به شکل صحیح مشخص می‌شود. شما فکر می‌کنید راه اندازی چه سبک رستورانی می‌تواند سود بیشتر و بازگشت سریع‌تر سرمایه را به دنبال داشته باشد؟

۱۴۰۲/۹/۲۱ ،۰۹:۰۵:۵۷ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه