طرز تهیه کباب ترکی ساده و مرغ در فر

یکی از بهترین انتخاب ها برای طرز تهیه انواع کباب ترکی، استفاده از گوشت مرغ است. در این مطلب با طرز تهیه خوراک دونر مرغ یا کباب ترکی مرغ در فر آشنا خواهید شد که هم نسبت به گوشت قرمز سریع تر طبخ می شود، هم برای کسانی که منع یا محدودیت مصرف گوشت قرمز دارند مناسب است و هم به دلیل پخت در فر غذایی سالم است. پس با پانی که وظیفه پخش عمده کباب ترکی در ایران را دارد، همراه باشید.

 

کباب ترکی مرغ در فر

پخت دونر مرغ در فر را می توان به روش های مختلف انجام داد اما یکی از پر طرفدار ترین روش ها به صورت عمودی و با کمک سیخ چوبی است که حالتی شبیه به کباب های ترکی طبخ شده در دستگاه های مخصوص را ایجاد می کند و شکل و شمایل آن نیز جالب است.

طرز تهیه کباب ترکی مرغ در فر

اولین دستور پختی که در این مقاله با آن رو به رو می شوید، طرز تهیه کباب ترکی مرغ در فر می باشد. به همین منظور ما در ادامه به شما مواد لازم جهت این کار و شیوه پخت این نوع از انواع کباب ترکی را معرفی خواهیم کرد:

مواد لازم برای دونر مرغ در فر

پیش از آن که مواد غذایی مورد نیاز برای پخت کباب ترکی مرغ را حضور شما عزیزان فهرست کنیم، لازم به ذکر است که برای پخت این نوع خوراک خوش طعم، نیاز به 1 یا دو عدد سیخ چوبی درشت، یک حلقه فلزی با قطر چند سانتیمتر و پهنای مناسب که به عنوان پایه ای برای کباب ترکی استفاده شود و نیز مقداری فویل داریم. هم چنین لازم است مرغ از یک روز قبل به روشی که خواهیم گفت مزه دار شود.

  1. ترکیبی از سینه و فیله مرغ : 700 گرم
  2. پیاز درشت : 4 عدد
  3. قارچ : 10 عدد درشت یا 20 عدد ریز
  4. روغن مایع: 4 قاشق سوپخوری
  5. سیر له شده 1 قاشق سوپخوری
  6. عصاره مرغ 1 قاشق سوپخوری
  7. فلفل قرمز نصف قاشق چایخوری
  8. فلفل دلمه ای (ترجیحا رنگی)
  9. روغن ارده کنجد: به میزان لازم
  10. سس ورچستر (به جای این سس می توانید از ترکیب سرکه خرما یا بالزامیک + 2 حبه سیر ترشی کهنه استفاده کنید.)

دونر مرغ در فر

طرز تهیه کباب ترکی مرغ در فر

1- گام اول مزه دار کردن مرغ است که بهتر است از روز قبل انجام شود. برای این کار مقداری از روغن مایع را همراه با سیر له شده، عصاره مرغ، فلفل قرمز، روغن ارده کنجد و سس ورچستر که ترکیبات آن را گفتیم، در کاسه ای مناسب مخلوط کنید و سپس فیله های مرغ و تکه های سینه مرغ را که از کنار برش زده اید و به شکل معروف قلبی در آورده اید، کاملا در آن کاسه به مواد آغشته کنید. روی ظرف را پوشانده و ترجیحا یک شب تا صبح یا اگر زمان دارید، 24 ساعت در یخچال قرار دهید.

طرز تهیه کباب ترکی مرغ در فر

2- یک عدد پیاز درشت را از وسط یه دونیم کرده، یک نیمه ی آن را کف سینی فر قرار دهید به طوری که قسمت برش خورده وسط پیاز روی کف و در وسط رینگ فلزی که می خواهیم پایه ی کار باشد، قرار داشته باشد. سپس یک سیخ چوبی را دقیقا در مرکز پیاز فرو کنید به نحوی که به صورت عمودی محکم باقی بماند.

3- به عنوان لایه ی اول یک سینه مزه دار شده را از وسط نصف کنید و در سیخ چوبی فرو کنید تا انتهایی ترین قسمت آن روی رینگ بیاورید. اندازه سینه باید به قدری باشد که کمی از لبه های آن روی رینگ بیفتد اما به کف سینی نچسبد.

4- چند لایه بعدی را از فیله ها انتخاب کنید و آن ها را به صورت به علاوه در سیخ چوبی بزنید. سپس مجددا یک تیکه سینه و همین طور فیله های را به سیخ بزنید تا تمام شوند. بعد از لایه ی آخر که بهتر است از تکه های سینه باشد، نیمه ی دیگر پیازی که نصف کرده بودید در سیخ بزنید تا مرغ ها را نگه دارد. می توانید اگر ارتفاع سیخ چوبی زیاد است، آن را ببرید.

5- باقی مانده پیازها را همراه با فلفل دلمه ای و قارچ ها در اندازه درشت خرد کنید و در سینی فر اطراف کباب ترکی پخش کنید و مقدار بسیار کمی روغن مایع روی آن ها بدهید.

6- کباب ترکی را با فویل بپوشانید و در فر با دمای 180 درجه، به مدت دو ساعت بپزید. در این روش پخت کباب ترکی مرغ در فر، سایر مواد که در سینی فر پخش شده اند ضمن پخت، طعم خود را به مرغ می دهند. هم چنین به عنوان مخلفات ساندویچ کباب ترکی مصرف خواهند شد.

طرز تهیه کباب ترکی در فر

پس از آماده شده کباب ترکی، می توانید موادی را که برای سس در نظر گرفته شده بود با یکدیگر مخلوط کرده و در زمان سرو روی ساندویچ ریخته و میل کنید. انواع دیگری از سس را نیز می توان همراه با کباب ترکی سرو کرد که سس کباب ترکی از آن دسته است.

دستور پخت کباب ترکی مرغ خانگی به روش ساده

اگر ارتفاع فر شما در حدی نیست که بتوانید کباب ترکی را عمودی بپزید یا به هر دلیل این سبک پخت برایتان دشوار است، می توانید از روشی ساده تر استفاده کنید. برای این منظور مرغ ها را به صورت نوارهای باریک برش بزنید و آن ها را خوب مزه دار کنید. سپس در ظرفی که قصد دارید کباب ترکی را در آن بپزید، ابتدا قارچ های اسلایس شده را چیده، سپس خلال های پیاز و فلفل دلمه ای را قرار دهید و سپس نوارهای مرغ را بچینید و مدت یک ساعت تا یک ساعت و نیم زمان برای پخت در نظر بگیرید. اگر روی ظرف را با فویل بپوشانید، بهتر است. در صورت تمایل به ترد شدن می توانید دقایقی پس از پخت، شعله گریل را روشن نمایید.

طرز تهیه دونر مرغ در فر

سس ورچستر که ترکیب آن را برای شما عزیزان توضیح دادیم، برای دونر مرغ بسیار خوش طعم و مناسب است و سعی کنید آن را از رسپی حذف نکنید. در این روش می توانید پیش از پخت، سس را روی مواد در همه جای ظرف بدهید. برای سرو این مدل کباب ترکی نیز می توانید از سس ماست یا هر سس دلخواه دیگر استفاده کنید.

طرز تهیه کباب ترکی در فر

تا به اینجای مقاله شما طرز تهیه کباب ترکی مرغ در فر را آموزش دیدید؛ حال نوبت به آموزش طرز تهیه کباب ترکی در منزل ساده (با استفاده از گوشت) در فر می رسد. پس با ما همراه باشید تا شیوه پخت این غذای خوشمزه را سریع تر یاد بگیرید.

دستور پخت کباب ترکی در فر

1- گوشت هایی که از قبل چرخ کرده بودید را در ظرف مناسبی بریزید. فلفل، سیر و نمک را به ظرف گوشت های چرخ شده اضافه کنید و با کمک دست خوب گوشت هایتان را چنگ بزنید تا مواد به شکل کامل با هم مخلوط شوند. می توانید این کار را به مدت 3 تا 5 دقیقه انجام دهید.

2- یک برش 150 گرمی از گوشت های مخلوط شده را جدا کنید و سپس آن را درون قالبی قرار داده و فشار دهید. دقت کنید که این قالب باید درون فر قرار بگیرد. این را باید برای همه گوشت های چرخ کرده خود انجام دهید و آنها را به یک انازه ثابت در بیاورید.

3- یک پیاز را نصف کنید. روی سینی فرتان قالب را قرار دهید. و پیاز را درون قالبتان قرار دهید. یک سیخ چوبی مقاوم و تیز برداشته و آن را از میان نصف پیاز رد کنید.

 

طرز تهیه کباب ترکی در فر

 

 

4- یک عدد از ورقه های گوشتی خود را که به شکل قالبتان در آمده است از سیخ رد کرده و روی پیاز قرار دهید. برای خوشمزه تر شدن نیز می توانید یک ورق پنیر همبرگر را نیز بر روی برگر قرار دهید. تا جایی که ممکن است این کار را انجام دهید. دقت داشته باشید که سیخ چوبی دقیقا در مرکز گوشت ها باشد و کباب ترکی یک دست منظم دربیاید.

5- هنگامی که تمامی ورقه های گوشت و پنیر از سیخ رد کردید، کار را با نیمه دیگر پیاز تمام کنید و آن را بر روی تمامی گوشت ها و پنیر ها بگذارید.

6- حال سینی فر را به مدت یک ساعت با دمای 200 درجه سانتی گراد قرار دهید تا گوشت کاملا بپزد. دقت کنید که شما می توانید دور سینی فر خود را با چیپس و سیب زمینی بپوشانید. همچنین شما قادر هستید با توجه به ذائقه تان زمان پخت را از یک ساعت بیشتر یا کمتر کنید فقط دقت کنید که گوشت خام نباشد.

7- کباب ترکی در فر شما آماده است. در نهایت کباب ترکی را از فر خارج کنید و با کمک سس، انواع نوشیدنی ها، سیب زمینی های سرخ کرده و… نوش جان کنید.

 

مقاله مرتبط: انواع کباب

۱۴۰۱/۴/۲۵ ،۱۵:۲۳:۴۹ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|۲ نظر

در باره نویسنده :

۲ نظر

  1. مهدیه مرداد ۱۲, ۱۴۰۰ در ۸:۰۵ ق.ظ - پاسخ دادن

    سلام ببخشید میتونید روش آماده کردن گوشت برای کباب جهت تهیه کباب ترکی در فر رو بهم آموزش بدین؟ من هر کاری میکنم نمیتونم دونر مرغ در فر رو که آموزش دادین درست کنم؟

    • Hamin مرداد ۱۲, ۱۴۰۰ در ۸:۰۵ ق.ظ - پاسخ دادن

      سلام دوست عزیز

      منظورتان را متوجه نشدم

      اما اگر مشکل از ارتفاع فر شما باشد، شما می توانید گوشت را به جای حالت عمودی و کامل به تکه های کوچکتری تقسیم کنید و بخش بخش آن را آماده کنید و یا پس از تکه کردن آنها را درون ظرفی مناسب قرار دهید و داخل فر بگذارید. در ضمن حتما به شما پیشنهاد می کنیم از مرغ خوش پخت برای طرز تهیه کباب ترکی مرغ در فر استفاده کنید.

ثبت ديدگاه