بررسی 23 استراتژی برای بازاریابی رستوران در شرایط فعلی

در دوران اپیدمی کرونا اغلب کسب و کار‌ها با افت ناگهانی تقاضا مواجه شدند. صنعت رستوران و کافه نیز از این قاعده مستثنی نیست و این اپیدمی بسیاری از آن‌ها را به مرز ورشکستی کشاند. در این بین برخی رستوران‌ها با پیاده‌سازی استراتژی‌های بازاریابی توانستند خود را با شرایط وفق داده و راه موفقیت و کسب سود بیشتر را از بین انبوهی از مشکلات بیابند. این افراد با پیاده‌سازی روش‌های بازاریابی رستوران، آسیب‌های دوران بحران را به فرصتی برای شکوفا شدن و پیشرفت تبدیل کرده‌اند. در این مقاله سعی داریم با بررسی 23 استراتژی برای بازاریابی رستوران در شرایط فعلی به شما کمک کنیم تا ضرر‌های حاصله از این همه‌گیری را جبران و به سود تبدیل کنید. تا انتها با پانی که فروشنده رول دونر کباب آماده در کشور می باشد، همراه باشید.

 

بهترین تکنیک‌ها برای بازاریابی رستوران

بازاریابی رستوران در دنیای دیجیتال دائماً در حال تغییر است به همین علت می‌تواند برای مدیریت رستوران چالش برانگیز باشد، اما بازاریابی رستوران هم برای حفظ مشتریان فعلی و هم برای جذب مشتری برای رستوران در طولانی مدت امری ضروری است.

 

1. صفحه‌ای برای کسب و کارتان در فضای مجازی

قبل از شروع فعالیت، ابتدا باید مخاطبان هدف را شناسایی کنید. آیا برای نسل جوان بازاریابی می‌کنید؟ یا خانواده‌ها؟ به خاطر داشته باشید که گروه‌های مختلف به شیوه‌های مختلفی به تبلیغات رستوران شما واکنش نشان می‌دهند. برای این‌کار یک صفحه مختص به رستوران خود در رسانه‌های اجتماعی بسازید، تا محتواهایی در زمینه‌ی رستورانتان در آن منتشر کنید.

 

 

جذب مشتری رستوران

 

 

2. ثبت سفارش آنلاین و تحویل درب منزل را فراهم کنید

امروزه به دلایل مختلف افراد ترجیح می‌دهند تا آنلاین خرید کنند و از مزایای خرید آنلاین بهره برند. برای تحویل آنلاین غذا درب منزل باید اطمینان حاصل کنید تا هزینه‌های رفت و آمد و پروسه‌ی تولید غذا برای شما به صرفه خواهد بود، پس قبل از فعال سازی این قسمت حتما یک برنامه ریزی دقیق برای هزینه‌های خود انجام دهید.

 

3. منوی خود را بهینه کنید

از آنجا که منوی شما یکی از قابل مشاهده‌ترین بخش‌های بازاریابی حسی در رستوران است، طراحی یک منوی پرطرفدار و سودآور برای جذب مشتری برای رستوران ضروری است. می‌توانید پیش غذا در منو را به عنوان یک آیتم رایگان به مشتری‌ها ارائه دهید.

 

4. تحویل غذا و رضایت مشتری

برای این کار می‌توان با تولید کلیپ و عکس در طی روز، روند آماده سازی غذا تا تحویل درب منزل را با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید. با این کار مشتری‌ها با مشاهده‌ی این روند از تحویل غذا و سلامت آن اطمینان حاصل می‌کنند و با خیال راحت به ثبت سفارش اقدام می‌کنند.

 

بازاریابی برای رستوران

 

 

 

5. اختصاص یک آیتم ویژه روزانه

در منوی خود یک قسمت ویژه طراحی کنید و به صورت روزانه آن را تغییر دهید و پیشنهاد ویژه روزانه داشته باشید تا در هزینه‌ مواد غذایی، کارگر، آشپزی، آماده‌سازی و زمان صرفه‌جویی ‌شود.

 

6. برگزاری مسابقه و اهدای کوپن تخفیف

هدیه دادن کوپن تخفیف به عنوان جایزه به اشخاصی که از شما غذا می‌خرند و همراه خود مشتری‌های جدیدی به رستوران شما می‌آورند می‌تواند یک ایده‌ی جذاب در بازاریابی رستوران باشد. برای این کار میتوانید بین اشخاصی که رستوران شما را به افراد بیشتری معرفی کرده‌اند قرعه کشی انجام دهید و به برنده کوپن تخفیف هدیه دهید.

 

7. به اشتراک گذاری نظرات

از مشتری‌ها بخواهید که نظرات خود را در مورد دکور، کیفیت غذا و رفتار پرسنل رستوران به‌ علاوه چند عکس در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند و برای شما ارسال کنند، تا با منتشر کردن آن‌ها در صفحه‌ی اجتماعی خود به عنوان بازخورد، برای سایر مشتری‌ها قابل مشاهده باشد‌. این روش می‌تواند یکی از روش‌های مهم در بازاریابی رستوران و افزایش حس اعتماد مشتری‌ها باشد.

 

افزایش مشتری رستوران

 

 

 

8. قیمت غذا

به‌ منظور افزایش فروش در رستوران، مواد تشکیل‌دهنده‌ی غذا را به همراه قیمت و تصویری از غذا در منو رستوران و صفحات اجتماعی خود منتشر کنید. این کار به مشتری‌ها کمک می‌کند تا با مقایسه‌ی قیمت، کیفیت غذا و خدمات ارائه شده تصمیم بگیرند که به کدام رستوران مراجعه کنند.این روش بازاریابی رستوران نوعی ایجاد شفافیت است تا مشتری‌ها با خیال راحت اقدام به خرید کنند.

یکی دیگر از راه‌های جذب مشتری برای رستوران تعیین یک روز در ماه به عنوان روز تخفیف‌های طلایی. در این روز می‌توانید قیمت منوی‌ خود را با چند درصد تخفیف به مشتری‌ها ارائه دهید و یا بخش نوشیدنی را رایگان کنید.

 

9. تیک‌تاک

برای بازاریابی رستوران می‌توانید از مشتری‌های خود بخواهید تا ویدیوهای بامزه از حضورشان در رستوران بسازند و برای شما ارسال کنند. انتشار ویدیوهای مشتری‌های رستوران به همراه ساخت چند ویدیو خلاقانه از تست غذا و یا دکور رستوران و انتشار آن‌ها در سوشال مدیا‌ها خصوصا تیک تاک می‌تواند توجهات بسیاری را به رستوران جلب کند.

 

جذب مشتری برای رستوران

 

 

 

10. همکاری با اینفلوئنسر و افراد معروف و محبوب در جامعه

یکی از روش‌های بازاریابی رستوران همکاری با افراد مشهور است. می‌توانید از آن‌ها بخواهید که در امر اطلاع رسانی به مردم به شما کمک کنند. اینفلوئنسر‌ها می‌توانند با حضور در رستوران شما و برگزاری دورهمی‌های خود در فضای رستوران، مخاطبینشان را دعوت به حضور در رستوران شما کنند.

 

مقاله مرتبط: اشتباهات بازاریابی رستوران

 

11. پخش زنده از آشپزخانه رستوران

می‌توانید در جذب مشتری برای رستوران به صورت روزانه یک پخش زنده اینستاگرام و یا فیسبوک از پشت صحنه و قسمت‌های مختلف رستوران داشته ‌باشید. می‌توانید از سرآشپز درحال اماده کردن سفارشات فیلمبرداری کنید و یا هنگام خریداری مواد اولیه تازه، کیفیت و تازه بودن آن‌ها را به تصویر بکشید تا مشتری‌ها از کیفیت و رعایت اصول بهداشتی در رستوران شما اطمینان حاصل کنند.

 

12. ارتباط با سرآشپز و مدیر رستوران و پاسخ به سوالات

یکی از روش‌های بازاریابی رستوران برقراری تماس تصویری با سرآشپز و مدیریت رستوران است. در این روش مشتری‌ها می‌توانند به صورت مستقیم با سرآشپز و مدیر رستوران در ارتباط باشند و سوالات خود را در زمینه‌های مختلف بپرسند.

 

13. تولید محتواهای آموزشی

یکی از روش‌های جذب مشتری برای رستوران تولید محتواهای آموزشی است. از جمله محتواهایی که می‌توانید در فضای مجازی، وبلاگ و با وبسایت تولید کنید بخشی به نام «چیزهایی که نمی‌دانستید» یا «حقایقی درباره‌ی مواد غذایی» است.

 

افزایش فروش رستوران

 

 

در این بخش می‌توانید با مشورت یک کارشناس تغذیه درباره فواید گروه‌های غذایی، میزان کالری مواد غذایی و یا حتی تکنیک‌هایی برای افزایش مهارت در آشپزی صحبت کنید. با این کار شما مشتری‌هایی را جذب می‌کنید که شاید در ابتدا فقط به دلیل محتواهای آموزشی صفحه‌ی شما را دنبال می‌کردند، اما به مرور تبدیل به یکی از مشتری‌های پروپاقرص رستوران شما می‌شود.

 

14. توجه به مشتریان

به صورت هفتگی، ماهانه و یا در هر بازه زمانی مناسب دیگری، یکی از مشتریان خوب خود را در شبکه اجتماعی نشان داده و مورد توجه قرار دهید. این می‌تواند به عنوان روشی برای جذب مشتری برای رستوران مفید باشد.

 

15. تست آیتم‌های منوی رستوران

در بازاریابی رستوران می‌توانید یک مقدار کوچک از غذاهای منو را در هنگام تحویل جلوی درب منزل به مشتری‌های خود بدهید. این کار یکی از روش‌های جذب مشتری برای رستوران است که سبب افزایش محبوبیت و ثبت سفارشات بیشتر برای شما می‌شود.

 

جذب مشتری در رستوران

 

 

 

16. همکاری با مدارس و دانشگاه‌ها

می‌توانید با بستن قرارداد با مدارس و دانشگاه‌ها و اختصاص تخفیف به آن‌ها باعث افزایش فروش و معروفیت کسب و کار خود شوید.

 

17. سایت‌های غذا

به سراغ سایت‌ها و وبسایت‌هایی که عکس‌های زیبا و وسوسه‌انگیز از غذا‌ها می‌گیرند بروید و از آن‌ها تقاضای همکاری کنید. قرار دادن چند عکس وسوسه کننده از غذا‌های رستورانتان در این سایت‌ها می‌تواند یک روش بازاریابی رستوران مناسب برای شما باشد.

 

18. موادغذایی تازه

به خواربارفروشان نزدیک به محل خود مراجعه کنید و از بهترین مغازه‌ای که مواد اولیه تازه و با کیفیت را به فروش می‌رساند خرید کنید. این کار باعث افزایش کیفیت غذاهای تولیدی در رستوران شما می‌شود. به یاد داشته باشید یکی از بهترین روش‌های بازاریابی رستوران افزایش کیفیت غذاهای تولیدی توسط رستوران شماست.

19. حفظ رابطه دوستانه و همکاری

رابطه‌ دوستانه خود را با صاحب ملک در صورتی که مستاجر هستید‌‌ و فروشندگانی که از آن‌ها مواد اولیه خریداری می‌کنید را برای طولانی مدت حفظ کنید. همچنین سعی کنید با همسایه‌های خود روابطی دوستانه ایجاد کنید این کار می‌تواند کسب و کار شما را از تنش‌های احتمالی در آینده حفظ کند.

 

20. توجه به کارمندان

کارکنان خود را در رسانه‌های اجتماعی مورد توجه قرار داده و نشان‌ دهید که قدردان تلاش‌ها و وفاداری آن‌ها هستید. می‌توانید تولد آن‌ها را جشن بگیرید و به بهانه‌های مختلف به آن‌ها هدیه بدهید. به یاد داشته باشید مهمترین بخش هر رستورانی کارمندان آن هستند و اگر آن‌ها از شما راضی باشند می‌توانند با علاقه بیشتری در جهت اهداف شما گام بردارند و همانند خود شما برای پیشرفت و جذب مشتری برای رستوران تلاش کنند.

 

بازاریابی در جهت جذب مشتری برای رستوران

 

 

21. نمایه کسب و کار Google را تنظیم کنید

گوگل یکی از پرمخاطب‌ترین موتورهای جستجو در جهان است و امکان ثبت مکان کسب و کار در آن کاملا رایگان است. ثبت مکان کسب و کار در گوگل علاوه براین که این امکان را به کاربران می‌دهد که هنگام مراجعه به سایت بتوانند مکان رستوران را روی نقشه گوگل ببینند، همچنین می‌تواند امکان انجام مقایسه بین رستوران‌ها را نیز به مشتری‌ها بدهد. به این ترتیب هم کاربرانی که رستوران شما را می‌شناسند و هم کاربرانی که از طریق جستجوی گوگل با شما آشنا شده‌اند امکان مشاهده مکان رستورانتان را بر روی نقشه گوگل دارند.

این امکان در موبایل‌ها با نمایش مسیر مشتری از محل فعلی تا محل رستوران می‌تواند بر میزان جذب مشتری بیافزاید. گوگل امکان را فراهم کرده نا آدرس محل رستوران، تلفن، ادرس پیج، ساعت کار و آدرس سایت رستوران را در نقشه ثبت کنید. ثبت مشخصات رستوران در گوگل به طور کلی می‌تواند موجب افزایش مخاطب، افزایش اعتماد مخاطبان و ساده‌تر کردن دسترسی به محل رستوران با کمک نقشه شود.

 

بازاریابی رستوران

 

 

22. نظرات آنلاین را بررسی کنید

قدرت نظرات آنلاین غیرقابل انکار است و مشتریان تقریباً همیشه از بررسی آن‌ها خوشحال می‌شوند. اما به یاد داشته باشید اینکه چگونه به نظرات مشتریان خود پاسخ می‌دهید، درک عمومی از رستوران شما را شکل می‌دهد. در اینجا چند نکته وجود دارد:

  • به نظرات مثبت پاسخ دهید تا نشان دهید که برای نظرات مشتریان خود ارزش قائل هستید.
  • به بررسی‌های منفی فوراً، علنی، مؤدبانه و حرفه‌ای پاسخ دهید، مسئولیت کامل را بپذیرید و برای حل مشکل تلاش کنید.

 

23. ارسال ایمیل یادآوری تولد

تولد مهمترین روز برای اکثر مردم در سال است. رستوران‌ها به عنوان یک استراتژی بازاریابی اساسی باید بر روی این مسئله تمرکز کنند. در روز تولد معمولاً مهمانی‌های بزرگی برپا می‌شود و هزینه زیادی خرج می‌شود. برای اینکه این روز را به یک فرصت برا رستوران خود تبدیل کنید مرحله اول ثبت تولد مشتریان است. می‌توانید در هنگام پرداخت صورتحساب علاوه بر اینکه شماره تلفن را می‌گیرید. تاریخ تولد آن‌ها را نیز بپرسید.

در مرحله دوم اطلاعات را در پایگاه داده مشتری‌های خود ثبت کنید. در گام سوم یک ایمیل شخصی در فاصله بین دو تا سه هفته از روز تولد برای آنها بفرستید و توضیح دهید که چرا بهترین مکان را برای این رویداد باید انتخاب کنند. در این ایمیل می‌توانید مزیت‌های رستوران خود را نسبت به باقی رستوران‌ها بیان کرده و همچنین می‌توانید به عنوان شیرینی تولد، یک تخفیف قابل ملاحظه بدهید.

 

بازاریابی در رستوران

 

 

سخن پایانی

تمامی رستوران‌ها با هر تعداد شعبه‌ای در سراسر دنیا تحت تاثیر بحران جهانی فعلی قرار گرفته‌اند. از این رو به کار گیری استراتژی‌های معمول در این موقعیت کارساز نیست. در این مطلب 23 مورد از روش‌های جذب مشتری برای رستوران برای احیا کسب‌ و‌ کار را به شما ارائه کردیم. امیدواریم با بکار گیری روش‌های بازاریابی رستوران بتوانید ضررهای پیش آمده را جبران و سود خالص خود را افزایش دهید. اگر شما هم در این زمینه تجربه‌ای دارید لطفا با ما به اشتراک بگذارید.

 

مقاله مرتبط: نرم افزار مدیریت رستوران

۱۴۰۲/۹/۲۱ ،۰۹:۰۷:۲۷ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه