مواد کباب ترکی چیست؟

کباب ترکی که با نام کباب دونر نیز شناخته می شود یکی از غذاهای معروف کشور ترکیه می باشد که به دلیل داشتن طعم بسیار خوبش در بیشتر نقاط جهان فراگیر شده و طرفداران زیادی پیدا کرده است. مواد اصلی انواع کباب ترکی گوشت گوساله یا گوشت مرغ و یا ترکیب هر دو گوشت است.پس با پانی همراه باشید.

در سالهای اخیر دونر کباب ترکیه ای در کشور ما نیز خیلی معروف و محبوب شده است. جالب است بدایند که این غذای خوشمزه بعد از ترکیه در میان مردم آلمان بیشترین محبوبیت را دارد. واژه دونر در زبان ترکیه ای به معنای چرخنده و گردان می باشد. چون طرز تهیه انواع کباب ترکی به صورت چرخان است به آن دونر کباب هم می گویند.

همانگونه که اشاره شد شما می توانید این غذای لذیذ را با گوشت فیله گوساله یا گوشت مرغ یا مخلوطی از هر دو تهیه کنید. طرز تهیه کباب ترکی به این صورت است که فیله های گوشت یا مرغ را به صورت ورقه ورقه روی هم به شکلی فشرده به سیخ کشیده و در مجاورت شعله مستقیم آتش به حالت چرخان و به صورت عمودی (گاهی هم افقی) قرار می دهند تا گوشت با حرارت حاصل از آتش بپزد.

 

مواد کباب ترکی

 

وقتی که لایه های رویی گوشت سرخ شدند با استفاده از یک کاتر یا چاقویی تیز برش داده می شوند و بعد از این مرحله فیله های تکه تکه شده گوشت را با سس مخلوط شده از سبزیجات ترکیب کرده و در نان مخصوص دونر یا نان های موسوم به نان های مدیترانه گذاشته و نوش جان می کنند.

کباب ترکی بخشی از خوشمزگی خود را مدیون روش پخت لایه لایه ای آن است. از آنجایی که گوشت این غذا در حجم و ابعادی کوچک برش داده می شود در نتیجه همه قسمتهای آن بخوبی می پزند.

با توجه به مواردی که در مورد تهیه این غذای ترکیه ای محبوب عنوان شد می توان این غذا را در منزل نیز تهیه کرد و از طعم لذیذ آن لذت برد. پس چنانچه علاقه مند به آشنایی با ترکیبات کباب ترکی و طرز تهیه آن هستید دعوت می کنم در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

 

مواد و ترکیبات مورد نیاز برای پخت کباب ترکی (دونر کباب):

 

• گوشت قرمز گوساله یا فیله مرغ 300 گرم

• قارچ 200 گرم

• پیاز متوسط یک عدد

• گوجه فرنگی یک عدد بزرگ

• فلفل دلمه ای نصف یک عدد

• خیار شور و جعفری به مقدار لازم

• سس هزار جزیره به مقدار لازم

 

طرز تهیه کباب ترکی

 

همانگونه که در ترکیبات دونر کباب اشاره شد نوع گوشت را به دلخواه می توانید انتخاب کنید. در این دستور از گوشت مرغ برای تهیه کباب ترکی استفاده شده است. ابتدا یک عدد سینه مرغ کامل را شسته و آن را به شکل برش هایی نیم سانتی به صورت عرضی خرد می کنیم.

 

طرز تهیه کباب ترکی

در مرحله بعدی فیله های برش خورده را در داخل ظرف ریخته و به آنها فلفل را به شکل خلالی برش می دهیم.

بعد از اینکه فیله های مرغ مرحله پخت اولیه را گذراندند، حال نوبت اضافه کردن خلال های فلفل دلمه، قارچ، پیاز و گوجه فرنگی روی فیله هاست. بعد مجدد سینی فر را داخل فر قرار می دهیم.

در این مرحله کمی دمای فر را کاهش داده و روی درجه 180 درجه قرار می دهیم و برای مدت 15 الی 20 دقیقه اجازه می دهیم تا مواد داخل فر بمانند. بعد از گذشت این مدت کباب دونر خوشمزه ما آماده سرو کردن است. مخلوط کباب ترکی را در درون نان های مخصوص دونر کباب یا نان های مدیترانه ای و یا پیتا کشیده و در کنار آن خیارشور، گوجه فرنگی و مخلوطی از پیاز و جعفری خرد شده قرار می دهیم. در صورت تمایل می توانید از کمی سس هزار جزیره نیز روی غذا استفاده کنید.

در نهایت نان را به شکل ساندویج جمع کرده و سرو می کنیم. شما با استفاده از ترکیبات فوق و طی مراحل مذکور به راحتی می توانید انواع کباب ترکیه ای موسوم به دونر کباب را در منزل تهیه کرده و نوش جان کنید.

 

مقاله مرتبط: طرز تهیه کباب ترکی در منزل

۱۴۰۱/۴/۲۶ ،۰۶:۱۵:۲۴ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه