بهترین طرز تهیه کباب ترش با گوشت چرخ کرده

اگر اهل سفر باشید در منوی رستوران­‌های شمال کشور حتما اسم کباب ترش را دیده اید. اگر غذاهای شمالی را دوست دارید و از خوردن کباب تابه­‌ای معمولی هم خسته شده­‌اید، برای تهیه این غذا دست به کار شوید.

حاصل ترکیب کباب تابه‌­ای با کباب ترش گیلانی، این غذای خوشمزه می­‌شود. اگر طرفدار غذا با گوشت چرخ کرده هستید، طرز تهیه کباب ترش با گوشت چرخ کرده را از دست ندهید.

 

ترش کباب

مواد لازم برای تهیه کباب ترش

مواد لازم برای تهیه این غذای خوشمزه دو بخش دارد. قسمتی برای سس جذاب این غذا و بخشی هم برای طعم دار کردن گوشت است. این مقدار از مواد اولیه برای چهار نفر مناسب است.

مواد لازم برای طعم­د­ار کردن گوشت

  • 300 گرم گوشت چرخ کرده
  • یک عدد پیاز متوسط برای گوشت
  • نمک، فلفل و زردچوبه

 

مواد لازم برای سس کباب

  • یک پیاز متوسط
  • دو حبه سیر
  • یک قاشق چای خوری رب گوجه
  • دو قاشق غذا خوری رب انار
  • یک مشت گردو نیم­کوب
  • یک پیمانه آب

 

آماده سازی ترش کباب

طرز تهیه کباب ترش تابه‌­ای به این صورت است. در مرحله اول سس کباب را آماده می­کنیم. پیاز را ریز کرده و در مقداری روغن تفت می­دهیم. برای خوش طعم شدن سس می­توانید از کره هم استفاده کنید.

اما توجه داشته باشید که تفت دادن مواد به تنهایی با کره، موجب سوختن کره می­‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق، برای تفت دادن مواد با کره از روغن هم استفاده کنید.  وجود روغن مانع سوختن کره می­‌شود.

 

بعد  از اینکه پیاز کمی سبک شد، کمی زردچوبه و دو حبه سیر رنده شده را  به آن اضافه می­‌کنیم.

 

بعد از کمی تفت دادن یک قاشق غذا خوری رب گوجه اضافه کرده و کمی زمان می­‌دهیم تا رب گوجه رنگ باز کند و عطر آن آزاد شود. یک مشت گردو نیم­کوب شده را نیز اضافه کرده و کمی تفت می­‌دهیم. گردو را به مدت زیاد تفت ندهید چون می­‍‌سوزد.

 

در ادامه دو قاشق غذا خوری رب انار نیز به مواد در حال تفت اضافه می­‌کنیم. طعم ترش یا شیرین رب انار به ذائقه شما بستگی دارد. در نهایت به مقدار لازم نمک و فلفل می­‌زنیم و یک پیمانه آب ولرم به مواد اضافه می­‌کنیم. شعله گاز را ملایم کرده تا سس کمی به غلظت برسد، طعم مواد به خورد هم برود و روغن گردو­ها آزاد شود.

 

 طرز تهیه کباب ترش تابه ای

 

طرز تهیه کباب ترش با گوشت چرخ کرده بدون فر

برای تهیه این غذا نیازی به فر یا وسیله خاص دیگر نداریم. بدون فر و با اجاق گاز ساده می­توانید این غذای را درست کنید.

در فاصله آماده شدن سس کباب، گوشت را طعم‌­دار می­‌کنیم. یک پیاز را رنده کرده و آب اضافی آن را می­‌گیریم و به همراه نمک و فلفل به گوشت چرخ کرده اضافه می­‌کنیم. در این مرحله اضافه کردن زعفران اختیاری است.

بهتر است گوشت، پیاز رنده شده و ادویه را پنج دقیقه ورز دهید تا مواد به خوبی با هم ترکیب شوند. همچنین گوشت انسجام مناسبی برای سرخ شدن پیدا کند. بعد از این مرحله گوشت را به شکل دلخواه (همان شکل کباب تابه­ای معمول) با دست قالب می­زنیم و به مدت نیم ساعت تا یک ساعت در یخچال می­‌گذاریم تا خودش را بگیرد.

بعد از گذشت زمان کافی، کباب­‌ها را در تابه سرخ می­‌کنیم. اگر از گوشتی استفاده می­‌کنید که چرب است، نیازی به اضافه کردن روغن ندارید و کباب­‌ها با چربی خود گوشت سرخ می­‌شوند. زمانی که کباب­‌ها کاملا سرخ شدند و رنگ گرفتند، سس کباب ترش را به آن­ها اضافه می­‌کنیم و اجازه می­‌دهیم به مدت یک رب تا نیم ساعت با شعله خیلی کم حرارت ببینند و طعم­ها به خورد هم بروند. همان­طور که مطالعه کردید، طرز تهیه کباب ترش با گوشت چرخ کرده بسیار ساده است.

کباب ترش به نوعی دیگر

برای درست کردن این غذا، به جای گوشت چرخ کرده می توانید از گوشت مرغ چرخ شده نیز استفاده کنید. طرز تهیه کباب ترش با مرغ به این صورت است که حتما در مرحله طعم دار کردن، به گوشت مرغ زعفران اضافه کنید تا غذای شما عطر خوبی داشته باشد.

برای اینکه کباب ترش با مرغ سفت نشود، حتما کباب­های مرغ را با کره سرخ کنید. با این دستور لذت خوردن کباب ترش گیلانی را حتی با گوشت مرغ تجربه خواهید کرد.

کلام آخر

در انتها می­‌توانید برای سرو این کباب­‌های خوشمزه، یک کته نیز بار بگذارید. برای این کار، به مقدار لازم برنج را شسته به مقداری که یک بند انگشت روی برنج آب باشد کنار بگذارید. کره یا روغن و نمک را به مقدار لازم اضافه کنید. برنج را روی حرارت تقریبا متوسط به بالا بگذارید تا آب برنج به جوش بیاید و تمام شود. سپس شعله را کم کنید و برنج را دم بگذارید.

در این مقاله از پانی با طرز تهیه کباب ترش تابه‌­ای خوشمزه به همراه کته آشنا شدیم. اگر غذاهای گیلانی را دوست دارید حتما یکبار این غذا را نیز امتحان کنید. نوش جان

۱۴۰۲/۵/۲ ،۱۲:۲۷:۵۴ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه