غذا با گوشت چرخ کرده

شاید بسیاری از ما با شنیدن واژه‌ی گوشت چرخ کرده به یاد کباب و غذاهای کبابی بیفتیم. اما آیا واقعا با تعداد بسته‌های تلنبار شده‌ی انواع گوشت چرخ کرده در یخچال‌ها فقط باید کباب درست کرد؟

در این مطلب با عنوان معرفی 8 غذا که می‌توانید با گوشت چرخ کرده درست کنید قصد داریم دستورالعمل طبخ تعدادی از ساده‌ترین و در عین حال لذیذ‌ترین غذا با گوشت چرخ کرده را به شما آموزش دهیم.

اگر شما نیز جزو علاقه‌مندان به یادگیری طرز تهیه غذا با گوشت چرخ کرده هستید، این مطلب از پانی را تا انتها مطالعه کنید.

آموزش تهیه غذا با گوشت چرخ کرده

 

لیست غذا با گوشت چرخ کرده

گوشت چرخ کرده در آشپزی ایرانی تنها محدود به طبخ انواع کباب‌ها نیست. چرا‌که گوشت چرخ شده علاوه بر طعم بی‌نظیرش اگر به اندازه‌ی طبیعی در برنامه‌ی غذایی گنجانده شود و نه بیش از حد، دارای فواید بسیاری برای مقابله با کم خونی، استحکام استخوان‌ها، مقابله با بی‌خوابی، بهبود عملکرد مغز و بسیاری از موارد دیگر نیز می‌باشد.

در ادامه‌ی این مطلب طرز تهیه‌ی ۸ مورد از بهترین و لذیذ‌ترین غذا‌هایی که با گوشت چرخ‌کرده آماده می‌شود را آموزش می‌دهیم.

 

۱. طرز تهیه‌ی رولت گوشت با گوشت چرخ کرده

برای آماده کردن رولت گوشت، ازمخلوط گوشت چرخ‌کرده گوسفند و گوساله استفاده می‌شود. هر کس می‌تواند مطابق سلیقه و ذائقه خود آن را طبخ کند و براساس میل خود از مواد متنوعی برای داخل رولت استفاده کند.

در طرز تهیه این غذا با گوشت چرخ کرده، ابتدا شیر، تخم مرغ، پیاز رنده شده، آرد نان یا آردنخودچی، نمک، فلفل و زردچوبه را به گوشت چرخ کرده اضافه کرده و خوب مخلوط کنید تا همه‌ی مواد یکدست شود.

روی سطح کار یک کاغذ روغنی یا سلفون پهن کنید و با پاشیدن مقدار کمی آرد، گوشت را با قطر تقریبی ۱ سانتی‌متر به شکل مستطیل روی آن پهن کنید. برای وسط گوشت می‌توان از سبزی‌های خرد شده، قارچ، پوره سیب زمینی، اسفناج، تخم مرغ آبپز به صورت درسته، گردو، هویچ و زرشک نیز استفاده کرد.

در انتها، گوشت را رول کنید و سلفون یا کاغذ روغنی را به اطراف رول بپیچید و برای حدود 2 ساعت داخل یخچال قرار دهید. بعد از ۲ ساعت، رولت گوشت را از سلفون خارج کنید و در ترکیب سس که از پیاز، رب گوجه، هویچ و ادویه تشکیل شده است قرار دهید تا کم کم بپزد.

 

۲. طرز تهیه کوکو شکم‌پر

گوشت چرخ کرده سردست گوسفندی و قلوه گاه، ماده اصلی تهیه کوکو و کباب شامی است. پیاز را درون روغن تفت داده و گوشت را به آن اضافه کنید. سپس نمک، فلفل، زردچوبه و رب را اضافه کرده و با هم تفت دهید.
در ادامه‌ی طبخ این غذا با گوشت چرخ کرده،۳ عدد سیب زمینی را آب پز کنید.

وقتی که سیب زمینی آب‌پز شد، پوست سیب زمینی‌ها را درآورید و آن‌ها را رنده کنید. نمک، فلفل، زردچوبه، ۲ عدد تخم‌مرغ و پاپریکا را به مایه کوکو اضافه کنید.

حالا مقداری از مایه سیب زمینی را برداشته، کف دست پهن کرده و میان آنرا با مواد گوشتی که از قبل تفت داده بودید پر کنید. دو طرف کوکو را ببندید و مقداری روغن درون تابه بریزید. حرارت را در حالت ملایم قرار دهید و کوکو‌های شکم پر را سرخ کنید.

نحوه پخت غذا با گوشت چرخ کرده

 

۳. خورشت داوود پاشا

داوودپاشا یکی از خورشت‌های معروف ترکیه است که شباهت‌های زیادی به خورشت فسنجان ایرانی‌ها دارد. برای تهیه‌ی این غذا با گوشت چرخ کرده ابتدا پیاز، گوشت چرخ کرده، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را با هم ترکیب کنید و به خوبی ورز دهید تا حالتی چسبناک و منسجم پیدا کنند.

پس از اینکه گوشت چرخ کرده کاملا منسجم شد به اندازه گردو از آن برداشته و گلوله کنید. سپس گوشت‌های قلقلی را با پیاز در ماهیتابه ریخته و خوب تفت دهید تا تمام قسمت‌های گوشت به صورت کاملا یکدست سرخ شود.

پس از اینکه گوشت‌های قلقلی سرخ شد، رب انار، مقداری آب و سبزیجاتی مثل نعنا را به گوشت‌ها اضافه کنید. در ادامه‌ی طرز تهیه‌ی غذا با گوشت چرخ کرده بعد از مغز پخت شدن گوشت‌ها حرارت زیر تابه را کم کنید تا خورشت به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت جا بیفتد و روغن بیندازد. خورشت شما آماده است، آن‌ را داخل ظرف مورد نظر بکشید و به همراه برنج یا نان نوش جان کنید.

 

۴. طرز تهیه سمبوسه گوشت

در این طرز تهیه غذا با گوشت چرخ کرده، گوشت چرخ کرده، پیاز، زردچوبه و فلفل سیاه را در یک تابه در روغن تفت دهید. پس از اینکه رنگ گوشت تغییر کرد، فلفل دلمه‌ای و قارچ را که به صورت نگینی خرد کرده‌اید به تابه اضافه کنید تا آب آن تمام شود و کاملا پخته شوند.

حالا رب گوجه فرنگی، جعفری خرد شده، مقداری نمک و فلفل قرمز هم به مایه سمبوسه اضافه کنید. در ادامه نان‌های لواش یا یوفکا را به صورت طولی با عرض ۱۰ سانتی متر برش بزنید و مقداری از مایه سمبوسه را ابتدای نان قرار دهید و به صورت مثلثی نان را جمع کنید. در ادامه یک ظرف گود و کوچک روی حرارت قرار دهید و شروع به سرخ کردن سمبوسه‌ها کنید.

طریقه پخت غذا با گوشت چرخ کرده

 

۵. خوراک یا آبگوشت کله گنجشکی

یکی از غذاهای سنتی و پر‌طرفدار ایرانی است که با مواد متنوعی طبخ می‌شود. این غذای خوشمزه با انواع دستورهای تهیه می‌شود. در ابتدای طرز تهیه غذا با گوشت چرخ کرده، ابتدا پیاز رنده شده را با گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، مقداری زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به خوبی ترکیب کنید.

حالا از مایه گوشت چرخ کرده، کوفته‌هایی به اندازه گردو درست کنید و در یک تابه مناسب، کوفته قلقلی‌ها را در روغن سرخ کنید. در این مرحله از دستورالعمل تهیه غذا با گوشت چرخ کرده، سیب زمینی‌ها را به صورت مکعبی خرد کرده و سرخ کنید. در ادامه یک پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و به همراه مقداری زردچوبه، فلفل سیاه، چند گوجه فرنگی پوست گرفته، به همراه رب گوجه فرنگی تفت دهید.

در ادامه کوفته قلقلی‌ها را به همراه سیب زمینی‌ها به تابه اضافه کنید. اگر می‌خواهید خوراک پر آب باشد یک لیوان و اگر می خواهید کم آب باشد نصف لیوان آب به ترکیب اضافه کنید.

حالا درب تابه را بگذارید و اجازه دهید خوراک جا بیفتد. برای طعم‌دهی بهتر به غذا می‌توانید به سلیقه خود مقداری آب لیمو ترش یا آبغوره نیز به خورشت اضافه کنید. گوشت یکی از موارد اصلی در رژیم غذایی ایرانی‌هاست، طبخ غذاهای مختلف با گوشت چرخ‌کرده نشان دهنده‌ی ذوق و هنر آشپز است.

 

۶. دستور پخت کباب اوکراینی

کباب اوکراینی جزو آن دسته از غذا با گوشت چرخ کرده است که به دلیل وجود پنیر پیتزا در موادش، همه را شیفته خود می‌کند. برای تهیه این کباب خوشمزه، پیاز رنده شده را با گوشت، سیر رنده شده، نمک، فلفل و زردچوبه مخلوط کرده و حسابی ورز دهید.

از مواد به اندازه یک نارنگی برداشته، وسطش را گود کنید و داخل آن را با کمی فلفل دلمه ای، گوجه نگینی شده، ریحان و جعفری و پنیر پیتزا پر کنید. سینی فر را چرب کنید، کباب‌ها را داخل سینی بچینید و برای ٢۵ دقیقه با دمای ١٨٠ درجه سانتیگراد قرار دهید. بعد از این زمان می‌توانید کباب را با دورچین‌ دلخواه سرو کنید.

 

۷. طرز تهیه کلم پلو تهرانی

کلم پلو تهرانی از پلو‌های بسبار معروف و خوشمزه‌ای است که با کلم پلو شیرازی تفاوت‌های اساسی دارد. این پلو خوشمزه جزو محبوب‌ترین در لیست غذا با گوشت چرخ کرده است.

در ابتدای طرز تهیه غذا با گوشت چرخ کرده، کلم‌های خرد شده را کمی تفت دهید تا سرخ شوند. بعد از تغییر رنگ کلم‌ها، آن‌ها را از تابه خارج کنید.
در گام بعدی، پیاز، زردچوبه، رب گوجه و گوشت را در تابه سرخ کنید تا زمانی که تغییر رنگ حاصل شود. کمی آب اضافه کنید و بعد از پخت گوشت به دلخواه زعفران را به ترکیب اضافه کنید.

در ادامه برنج را روی حرارت قرار دهید و قبل از شفته شدن، آن را آبکش کنید. کف قابلمه ته دیگ دلخواه خود را قرار دهید. سپس یک لایه درمیان برنج، کلم سرخ شده، زعفران و مایه گوشتی را اضافه کنید و اجازه دهید برای ۴۰ دقیقه دم بکشد.

 

۸. بیج بیج یا واویشکا

بیج بیج یک غذای شمالی بسیار خوشمزه و ساده است. مردم مازندران به این غذا بیج بیج و مردم گیلان آن را واویشکا می‌نامند. اگر به دنبال یک غذا با گوشت چرخ کرده بدون برنج هستید، این ترکیب با نان فانتزی و خیارشور فوق‌العاده است.

در ابتدای دستورالعمل طرز تهیه غذا با گوشت چرخ کرده، پیاز، گوشت چرخ‌کرده، سیب‌زمینی نگینی خورد شده، نمک و ادویه به مقدار لازم را با هم در روغن تفت دهید. رب گوجه فرنگی را در آب جوش حل کنید و این محلول را به خوراک اضافه کنید. می‌توانید در صورت تمایل آبلیمو را نیز به خوراک اضافه کنید.

لازم به ذکر است که اگر تمایل دارید این غذا را به سبک گیلانی‌ها طبخ کنید باید از اضافه کردن رب صرف نظر کنید. گوشت چرخ کرده از خرد کردن و چرخ کردن گوشت گاو، گوساله، گوسفندی یا مخلوط آن‌ها با هم درست می‌شود.

لیست غذا با گوشت چرخ کرده

 

کلام پایانی

گوشت چرخ کرده، یکی از مواد غذایی پرکاربرد در آشپزی ایرانی و بین‌المللی است که به طور معمولا برای طبخ غذاهای سریع و آسان در خانه استفاده می‌شود. در این مطلب ۸ دستورالعمل طبخ غذا با گوشت چرخ کرده را به شما آموزش دادیم.

اگر شما غذای دیگری می‌شناسید که با گوشت چرخ کرده درست می‌شود اما ما در این مطلب به آن نپرداختیم لطفا برای ما بنویسید تا در بروزرسانی‌های بعدی حتما از آن استفاده کنیم. با تشکر از شما که تا انتهای مطلب با ما همراه بودید.

 

بیشتر بخوانید:

۱۴۰۲/۸/۲۸ ،۱۶:۲۳:۵۵ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه