طرز تهیه کباب ترکی ذغالی به همراه نکات مهم

کباب ترکی یا دونر کباب یکی از غذاهای خیابانی معروف ترکیه است که در سراسر جهان محبوبیت بسیاری کسب کرده است.
ایرانی‌ها نیز چند سالی است که مشتری دائم رستوران‌ها و فست فودهایی شده‌اند که این کباب لذیذ را سرو می‌کنند.
دونر کباب با انواع گوشت قرمز و سفید بر روی شعله گاز یا ذغال تهیه می‌شود.
در این مطلب قصد داریم طرز تهیه کباب ترکی ذغالی را به شما آموزش دهیم تا بتوانید به راحتی آن را در خانه نوش‌جان کنید. پس اگر جزو طرفداران دونر کباب هستید و مشتاقید تا آن را بر روی ذغال تهیه کنید پیشنهاد می‌کنم این مطلب را از دست ندهید.

 

طرز تهیه کباب ترکی ذغالی

دونر کباب بدون شک مشهورترین کباب ترکیه است و در ایران هم بسیار محبوب است.

کباب ترکی

براساس لغت نامه فرهنگستان زبان ترکی، کباب یعنی گوشتی که به طور مستقیم روی آتش یا در ظرفی بدون آب پخته می‌شود.
طبخ کباب از دوره سلطان محمد فاتح در کاخ‌های عثمانی ترکیه رواج پیدا کرد. کباب‌ها جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ غذایی کشور ترکیه دارند و با رسپی‌های متفاوتی طبخ می‌شوند.
از میان انواع کباب‌های ترکی، دونر کباب به عنوان یک فست‌فود بین‌المللی، به دلیل پخت سریع و طعم بی‌نظیرش میان اکثر مردم بسیار محبوب است.
کباب چرخان Döner Kebab))، کبابی بسیار لذیذ و چرب است، که به صورت افقی آویزان و روی زغال پخته می‌شود.
برش‌های دونر کباب معمولا روی برنج سرو شده، یا میان تورتیاTortilla)( نرمی گذاشته می‌شوند که از آرد سفید دوروم (Durum) درست شده است.
جالب است بدانید منشأ دونر کباب شهر بورساBursa) ) در جنوب استانبول است.

Doner یک گزینه عالی از غذای ترکی، برای عاشقان ساندویچ‌های گوشتی است. این غذای کلاسیک ترکی با سس های خوشمزه، ماست، سیر، مقدار قابل توجهی از گوشت خرد شده گوشت گاو، مرغ یا بره، سبزیجات تازه و ادویه جات ترشی جات، همانند ساندویچ سرو می‌شود.
انواع مختلفی از دونر در سراسر جهان وجود دارد که برخی از محبوب ترین آنها gyros یونانی ، shawarma عرب و Mexican Al pastor است.
قیمت دونر کباب بسته به نوع رستوران و مخلفات سرو شده در کنار ساندویچ می‌تواند متفاوت باشد.

 

مواد لازم طرز تهیه کباب ترکی ذغالی در منزل

 

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت فیله گوساله یا سینه مرغ ۵ عدد
پیاز درشت ۱ عدد
فلفل دلمه‌ای قرمز درشت ۱ عدد
سیر ۳ حبه
برگ رزماری به مقدار لازم
روغن زیتون ۲ قاشق غذاخوری
پاپریکا، زیره به مقدار لازم
نمک، فلفل، زردچوبه به مقدار لازم
زعفران آب شده نصف استکان
پودر آویشن و جعفری نصف قاشق چایخوری
آبلیمو به مقدار لازم

طرز تهیه کباب ترکی ذغالی

گوشت گوساله یا مرغ را به صورت نیم سانتی به اندازه‌ی پهنای کف دست برش بزنید.
برای این کار گوشت را به خوبی شست و شو دهید و در سلفون بپیچید و برای مدتی در یخچال قرار دهید تا حالت نیمه منجمدی به خود بگیرد. سپس آن را خارج کرده و به راحتی در ضخامت‌های مورد نظر برش دهید.
دقت کنید اگر از گوشت قرمز استفاده می‌کنید باید آن را در جهت الیافش برش بزنید در غیر این صورت گوشت قرمز سفت شده و حالت مطلوب خود را از دست می‌دهد.
پیاز، سیر، فلفل دلمه‌ای، برگ رزماری، جعفری و روغن زیتون را در میکسر ریخته و به خوبی با هم میکس کنید سپس باقی ادویه‌ها را به مواد میکس شده اضافه کنید تا مواد کاملا با هم ترکیب شوند.
در ادامه‌ی طرز تهیه کباب ترکی ذغالی گوشت‌ها را با مواد مرینیت ترکیب کنید و اجازه دهید برای ۲۴ ساعت در یخچال باقی بماند تا مواد به خوبی به خورد گوشت‌ها روند.
در هنگام طعم‌دار کردن گوشت قرمز باید به خاطر داشته باشید که اضافه کردن زود هنگام نمک باعث سفتی گوشت خواهد شد پس بهترین کار این است که در مراحل انتهایی نمک به گوشت‌ها اضافه شود.
گوشت‌های ورقه ورقه شده را به صورت فشرده به سیخ بزنید، پس از اینکه به مقدار مورد نیاز گوشت یا مرغ روی سیخ قرار دادید، چند تکه دمبه هم بالای گوشت یا مرغ قرار دهید، حالا با بست سیخ را محکم ببندید.
در ادامه طرز تهیه دونر کباب در منزل، با کارد مخصوص برش کباب ترکی لبه‌های اضافی گوشت را برش بزنید و انرا به صورت یکدست مرتب کنید.
برای پخت کباب ترکی ذغالی، به یک دستگاه باربیکیو مجهز به سیخ گردان یا منقل و سیخ گردان دارای پایه نیاز دارید، تا سیخ کباب‌ در فاصله مناسب از ذغال قرار گیرد.
اجازه دهید تا کباب در حال گردش به صورت یکدست کباب شود. پس از اینکه روی کباب برشته شد انرا با کارد برش زده و به همراه مخلفات سرو کنید.
اگر قصد دارید دونر کباب یا همان کباب ترکی را به صورت سنتی به روش کشور ترکیه درست کنید، توصیه می‌کنیم حتما آنرا به همراه نان پیتا نوش جان کنید.

 

آموزش طرز تهیه کباب ترکی ذغالی

کباب‌های ترکیه در بین توریست‌ها و گردشگران شهرت جهانی دارند.

 

کلام پایانی:
کباب در بسیاری از کشورها محبوب و پرطرفدار است، اما آنچه که کباب‌های ترکی را از دیگر کباب‌های دنیا متمایز و برجسته می‌کند، طرز پخت و ظاهر هوس‌انگیز کباب است.
در این مطلب دستورالعمل طرز تهیه کباب ترکی ذغالی را به شما اموزش دادیم.
امیدواریم که به کمک آن بتوانید یک کباب فوق‌العاده در منزل تهیه و نوش جان کنید.
لطفا سوالات و پیشنهادات خود را در این‌باره با ما به اشتراک بگذارید.

 

۱۴۰۲/۹/۲۱ ،۰۸:۵۱:۵۱ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه