چه مجوزهایی برای راه‌اندازی رستوران موردنیاز است؟

راه‌ اندازی رستوران هرچند هم که کوچک باشد کار راحت و آسانی نیست. همان‌طور که میدانید برای این کار به مکان مناسب، سرمایه‌گذاری، استخدام کارکنان، خرید تجهیزات، طراحی دکور و از همه مهم تر مدیریت رستوران به شکل اصولی و صحیح نیاز دارید؛ اما در طی انجام عملیات ذکرشده از مهم‌ترین بخش این مسیر غافل نمانید و آن چیزی نیست جز گرفتن مجوز. دریافت و تائید همه‌ی مجوزها برای رستوران نیازمند کار، تلاش و صبر بسیاری است؛ زیرا برای تکمیل مراحل هرکدام از آن‌ها زمان زیادی لازم می‌باشد. تهیه این مجوزها را شوخی نگیرید و برعکس بااهمیت دادن به آن‌ها رستوران خود را از بسیاری از خطرات دور نگه‌دارید. نکات زیر تمامی مجوز برای راه اندازی رستوران را پوشش می‌دهند.

مجوز کسب‌وکار

برای راه‌اندازی هر کسب‌وکاری داشتن این مجوز جز مجوزهای لازم است. بر اساس قانون نظام صنفی در هر شهرستانی اتحادیه‌های صنفی مسئولیت صدور پروانه کسب را دارند؛ بنابراین هر شخصی بخواهد واحد صنفی ایجاد کند قبل از استخدام کارکنان، خرید تجهیزات و هر عمل دیگری باید جهت اخذ این مجوز اقدام کند. توجه داشته باشید بسته به مکان و موقعیت خاص رستورانتان ممکن است مجبور باشید هرسال درصدی از فروشتان را به این مجوز اختصاص دهید.

 

مقاله مرتبط: اخذ پروانه کسب رستوران

 

چگونه مجوز کسب‌وکار تهیه کنیم؟ در ابتدا در موتور جستجوی گوگل عبارت “مجوز کسب‌وکار” را جستجو کنید و از مراحل تهیه این مجوز که در وب‌سایت مربوطه ارائه‌شده است پیروی کنید. برای تهیه این مجوز می‌توانید به اتحادیه‌های صنفی نیز مراجعه کرده و درخواست خود را به‌صورت کتبی تسلیم نمایید. لازم به ذکر است که گاهی اوقات نیاز است سالانه مجوز خود را تمدید کنید.

مجوز مکان رستوران

بعد از تمام شدن کار ساخت‌وساز رستوران می‌توانید توسط اتحادیه‌های ساخت‌وساز واقع در شهر یا منطقه‌ی خود مجوز اشتغال بگیرید. داشتن این مجوز تضمین می‌کند که ساختمان شما به‌درستی و با امنیت کامل ساخته‌شده است. مجوز برای راه اندازی مکان رستوران شما را از خطراتی که ممکن است در آینده گریبان گیرتان شود و خسارت های مالی و جانی فراوانی بدهید دور نگه میدارد.

نحوه دریافت گواهی مکان رستوران: روش دریافت گواهی اشتغال برای انواع ساختمان‌ها متفاوت است؛ اما عموماً برای دریافت این مجوز نیز باید در موتور جستجوی گوگل جستجو کرده و بعد از مشاهده‌ی مراحل آن اقدام کنید. بعد از اقدام شما در سازمان مربوطه مسئولین آنها به رستوران شما می آیند و ساختمان رستوران و زیربنای آن را مورد ارزیابی قرار میدهند.

مجوز خدمات غذایی

 

خدمات غذایی

 

مجوزهای خدمات غذاها معمولاً توسط اداره بهداشت شهرستان شما صادر می‌شود. بعد از درخواست شما برای این مجوز اداره بهداشت یک روز را به‌طور اتفاقی انتخاب کرده و به‌صورت ناآشنا به رستوران شما می‌آیند تا اطمینان حاصل کنند که شما مطابق با تمامی مقررات ایمنی و بهداشتی فعالیت می‌کنید. توجه داشته باشید که اداره بهداشت حتی بعد از دادن مجوز بازهم برای بازرسی به رستورانتان می‌آیند و اگر در هرکدام از بازرسی‌ها، خدمات و غذاهای شما مطابق مقررات نباشد ممکن است مجوز صادرشده برای رستورانتان درگیر مشکلاتی شود.

نحوه دریافت مجوز خدمات غذایی: شما می‌توانید یک مجوز خدمات غذایی را از اداره بهداشت شهرستان یا منطقه‌ی خود به‌صورت آنلاین یا شخصی تهیه کنید. هزینه‌ی دریافت این مجوز می‌تواند بسته به موقعیت و تعداد کارکنان متفاوت باشد برای دریافت مجوز برای راه اندازی رستوران شما نیاز به نامی برای رستوران، یک آدرس متمرکز و اطلاعات شخصی مالک رستوران‌دارید.

مجوز موسیقی

اگر قصد پخش کردن موسیقی در رستورانتان رادارید باید برای جلوگیری از نقض حق نسخه‌برداری مجوز موسیقی داشته باشید. موسیقی موجود در رستوران‌ها شامل موسیقی زنده یا موسیقی از CD و DVD می‌شود. برای محافظت از کسب‌وکار خود مجوز موسیقی را قبل از پخش موسیقی یا میزبانی از DJ تهیه کنید. پخش موسیقی در رستوران و هنگام سرو غذا حس خوشایندی را به مشتریان القا میکند، اما در صورتی که مجوز پخش را قبلا دریافت کرده باشید.

نحوه دریافت مجوز موسیقی: برای دریافت این مجوز شما می‌توانید به انجمن آهنگسازان، نویسندگان و ناشران رفته و هزینه مجوز موسیقی را به آنجا پرداخت کنید. نرخ این مجوز بستگی به نوع موسیقی رستوران (زنده _ CD/DVD) و تعداد شب‌هایی که موسیقی پخش می‌شود دارد.

مجوز سلامت کارکنان

نه‌تنها مکان رستوران و خدمات غذایی نیاز به مجوز بهداشت دارند، بلکه کارکنانی که غذاها و نوشیدنی‌ها را اداره می‌کنند نیز نیاز به این مجوز دارند. معمولاً کارکنان باید یک دوره آموزش رستوران‌داری که مورد تائید دولت است را بگذرانند و گواهینامه‌های مواد غذایی را دریافت کنند. این دوره شامل اقدامات بهداشتی مناسب حین تهیه غذا، ذخیره‌سازی مواد غذایی و دست زدن به مواد غذایی برای جلوگیری از آلوده شدن آن‌ها و بیماری ها می‌باشد.

نحوه دریافت مجوز بهداشت کارکنان: در گوگل در مورد کشور خود و نحوه دریافت این مجوز جستجو کرده و از تمامی مراحل آن مطابق با کشور خود پیروی کنید.

مجوز فروشندگی

مجوز فروشنده اجازه می‌دهد یک کشور آن کسب‌وکار را به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های مالیات بر فروش بشناسند. در بعضی از مناطق به این مجوز، مجوز مالیات بر فروش نیز میگویند. لازم به ذکر است که اکثر کسب‌وکارها مخصوصاً کسب‌وکارهای تهیه‌کننده‌ی غذا و نوشیدنی باید مجوز فروشنده را دریافت کنند.

نحوه دریافت مجوز فروش: شما می‌توانید برای دریافت این مجوز به وب‌سایت مربوطه مراجعه کرده و ثبت‌نام کنید. گفتنی است که برای دریافت مجوز فروش نیاز به هیچ‌گونه هزینه‌ای نیست.

مجوز پارکینگ

اگر در حال برنامه‌ریزی برای افتتاح یک رستوران خوب و مناسب هستید ممکن است در مورد پارکینگ میهمانان هم فکر کرده و بخواهید برای این کار پیشخدمت‌هایی را استخدام کنید. در برخی از کشورها نیاز دارید که برای این مرحله نیز مجوز داشته باشید. برای این کار نیاز دارید که یک طرح دقیق از فضای بیرون رستوران خود را آماده کنید به‌طوری‌که تمام جزئیات فضاهای اطراف رستوران را نشان دهد. این طرح را به مرکز مربوطه نشان داده تا مجوز برایتان صادر شود.

مجوز محل ضایعات

بله درست است این مجوز جز مجوزهایی است که کمتر شنیده ایم، اما اغلب رستوران‌ها به این مجوز که جزوی از مجوزهایی برای راه اندازی رستوران می باشد هم نیاز دارند. مجوز محل ضایعات اجازه می‌دهد تا شما بتوانید محلی را در بیرون از رستوران به ضایعات و زباله‌ها اختصاص دهید به‌طوری‌که کارکنان بتوانند به‌راحتی مواد ضایعاتی و زباله‌ها را در آنجا بگذارند. مقررات و هزینه دریافت این مجوز به سایز مکان قرار دادن زباله‌ها، محل دقیق آن و موقعیت کلی رستوران شما بستگی دارد.

مجوز برند رستوران

قبل از اینکه از هر نشانه و تبلیغی برای رستوران خود استفاده کنید علاوه بر اخذ مجوز های گوناگون برای راه اندازی رستوران نیاز به یک مجوز برای سردر رستوران و برند خوددارید. این مجوز بسته به‌اندازه، موقعیت و نور رستوران متفاوت است. درواقع اغلب نشانه‌ها و سردرهای رستوران‌ها که در فضای عمومی و باز قرار می‌گیرند باید توسط دولت و اتحادیه مربوطه مورد تائید قرار گیرند.

شناسه کارکنان (EIN)

 

کارت شناسایی

 

مانند یک مجوز کسب‌وکار تمامی رستوران‌ها باید شماره شناسایی کارکنان را نیز تهیه کنند. یک EIN درواقع یک شناسه مالیاتی است که توسط سایت IRS تعیین می‌شود. توجه داشته باشید که سایت IRS فقط یک EIN در هرروز صادر می‌کند.

نحوه دریافت شناسه کارکنان: شما می‌توانید برای دریافت EIN از طریق وب‌سایت IRS، دورنگار، تلفن و پست الکترونیکی درخواست دهید. لازم به ذکر است که دریافت این شناسه رایگان است.

در حقیقت پروسه‌ی تائید و دریافت تمامی این مجوزها بسته به موقعیت و شهر شما هزینه‌ی زیادی را در بردارد و این اتفاق زمانی به وقوع می‌پیوندد که شما هنوز هیچ درآمدی کسب نکرده‌اید. از طرفی تمامی مراحل بالا ممکن است 2 تا 3 ماه یا حتی بیشتر به طول بیانجامد؛ اما با همه‌ی این‌ها باید خاطرنشان کرد که این کار یک سرمایه‌گذاری برای رستوران یا کسب‌وکار شما محسوب می‌شود. بله درست است که روند تهیه تمام این مجوزها خسته‌کننده و پیچیده است اما تأمین همه‌ی آن‌ها گامی مهم در جهت باز کردن رستوران شما و جلوگیری از پرداخت جریمه‌های فاجعه‌بار است.

۱۴۰۰/۱۱/۲۷ ،۱۲:۳۶:۱۶ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه