در اجرا و طراحی سقف رستوران‌ها به چه نکاتی توجه کنیم؟

در هنگام طراحی کانسپت رستوران، شاید این‌طور به نظر آید که طراحی رستوران تنها مختص به میز و صندلی و دیوارهاست. این در حالی است که طراحی سقف رستوران نیز با وجود کم‌توجهی که به آن می‌شود، بسیار حائز اهمیت است و بر طراحی کلی رستوران تاثیرگذار خواهد بود. مطالبی که در این نوشته به آنها می‌پردازیم به شما کمک می‌کند تا اطلاعات لازم درباره‌ی طراحی سقف رستوران را بدست آورید و بر جذابیت‌های بصری رستوران خود بیفزایید.

مدل های طراحی سقف رستوران و کافه

سقف، یکی از اجزای جدایی ناپذیرِ دکوراسیون محسوب می‌شود.

 

چرا طراحی سقف رستوران اهمیت دارد؟

افرادی که قصد افتتاح و یا بازسازی رستوران خود را دارند، علاوه بر ایجاد تغییرات در منو برای داشتن یک منوی قوی به سراغ ایجاد یک‌سری تغییرات در طراحی دکوراسیون رستوران نیز می‌روند تا در کنار یک منوی خوشمزه و قوی، یک مکان زیبای آرامش‌بخش نیز برای مشتری خلق کنند. رستوران‌داران لازم است قبل از ایجاد هرگونه تغییر، یک برنامه از طراحی کلی و نحوه چیدمان آیتم‌های مختلف تنظیم کنند.

داشتن یک برنامه طراحی چیدمان از پیش تعیین شده، درباره‌ی جنس متریال به کار رفته، اندازه هر آیتم و نحوه قرارگیری تزئینات مختلف در رستوران کمک می‌کند. این تغییرات در طراحی رستوران آن‌چنان گسترده است که به طور معمول شامل طراحی سقف رستوران نمی‌شود چرا که صاحبان این بیزینس‌ها معتقدند تغییرات و اصلاحات در طراحی سقف امری دلبخواهی است پس بهتر است از آن چشم‌پوشی کرد.

امروزه اما با بررسی‌های انجام شده ثابت شده است که با وجود این‌که مشتری‌ها به سقف زل نمی‌زنند و به خاطر دیدن سقف به رستوران نمی‌روند، اما تاثیر طراحی سقف رستوران بر طراحی کلی رستوران از آن‌چنان اهمیتی برخوردار است که چشم‌پوشی از آن می‌تواند باعث ایجاد تاثیرات منفی قابل توجهی بر طراحی رستوران شود‌. علاوه بر تمام موارد گفته شده، مدل سقف روی حال و هوای محیط و حسی که منتقل می‌کند بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

رستورانی کوچک با سقف کم ارتفاع، حس خفگی و تنگی نفس را برای افراد به همراه دارد. اما همین رستوران با طراحی مناسب سقف، فضایی دلنشین و دلباز خواهد داشت. طراحان دکوراسیون بر این باورند تاثیر طراحی سقف به حدی است که اگر توجه بیشتری به آن شود رستوران‌داران به کمترین میزان اکسسوری برای تزئین رستوران نیاز پیدا خواهند کرد.

نحوه طراحی سقف رستوران و کافه

 

نکات مهم در طراحی و اجرای سقف رستوران‌ها

سقف رستوران در دکوراسیون داخلی رستوران‌ها تأثیر بسیار زیادی بر روی جذب مشتری دارد. علیرغم اینکه کیفیت غذای رستوران عامل مهمی در میزان فروش رستوران می‌باشد، اما امروزه فضای صرف غذا مهم‌ترین عامل جذب مشتریان به رستوران‌ها است.

تمامی قسمت‌های رستوران باید در سبک طراحی رستوران مورد توجه باشند. شاید به نظر برسد فقط طراحی میز و صندلی و یا توجه به نوع طراحی و اجرای دیوارها مهم است؛ اما لازم است به صراحت عنوان کنیم که اهمیت طراحی سقف رستوران نیز اگر بیشتر از سایر قسمت‌های رستوران نباشد، کمتر هم نیست.

در طراحی و اجرای سقف رستوران‌ها باید به سبک طراحی رستوران، هارمونی عناصر با هم، رنگ‌بندی سقف رستوران و نورپردازی در طراحی سقف رستوران توجه کرد. طراحی سقف در دیزاین داخلی رستوران امری ضروری است و شما مختارید هر نوع سقفی که مایلید انتخاب کنید اما قبل از آن باید سبک رستوران، میزان بودجه و نتیجه‌ای که به دنبال آن هستید را در نظر بگیرید.

چگونه سقف رستوران را طراحی کنیم

طراحان داخلی بر این عقیده هستند که صاحبان رستوران در هنگام دیزاین سقف، باید دو مورد را در نظر داشته باشند:

  • استفاده‌ی حداکثری از فضای سقف.
  • هماهنگی طراحی سقف رستوران با سایر بخش‌های رستوران.
  • در یک رستوران مدرن از نورپردازی امروزی استفاده می‌شود.

 

نورپردازی رستوران

تأثیری که نوع دکوراسیون و ظاهر رستوران‌ها بر جلب مشتریان دارد باعث شده تا رستوران‌داران به نوع دکوراسیون و نحوه نورپردازی آن توجه زیادی داشته باشند. با توجه به اهمیت طراحی سقف، باید به نورپردازی رستوران نیز توجه ویژه‌ای داشت. قبل از تعیین کردن نحوه نورپردازی، ابتدا لازم است سبک رستوران را مشخص کنید.

دکوراسیون و کاغذ دیواری با رنگ‌های روشن به نور کمک می‌کند تا خود را بهتر و بیشتر در محیط نشان دهد، در مقابل دکوراسیونی با چوب‌ها و کاغذ دیواری تیره نور بیشتری را به خود جذب می‌کند و نیاز به نورپردازی بیشتری دارد. بر اساس نکات ذکر شده و همچنین میزان نورگیری طبیعی رستوران، می‌توان از ایده‌های متنوعی برای اجرای نورپردازی، استفاده کرد.

استفاده از لوسترها، نورپردازی مخفی و همچنین رقص نور در طراحی سقف رستوران، از جمله ایده‌هایی است که می‌توان با استفاده از آن‌ها جلوه‌ای خاص در فضا ایجاد کرد. لازم به یادآوری است، که در انتخاب هرکدام از این تجهیزات باید به تم رستوران و هارمونی تجهیزات با سایر المان‌های طراحی دکوراسیون رستوران توجه کرده و بر اساس آن، میزان روشنایی رستوران را تعیین کنید.

اصول و نکات طراحی سقف رستوران

 

معرفی چند ایده طراحی سقف رستوران

با اجرای ایده‌های خاص برای طراحی سقف رستوران می‌توانید نمای سقف و حس و حالی که در فضای داخلی آن وجود دارد را به کلی عوض کنید. می‌توانید برای اینکار از انواع طراحی و نقاشی مینیاتور، گل و گیاه، کاغذ دیواری‌‌ها، سقف‌های سه‌بعدی، سقف متحرک، نور مخفی و المان‌های چوبی استفاده کنید.

اما لازم است قبل از شروع ساخت یا بازسازی، با انواع مختلف سقف، ظاهر، نحوه استفاده، مزایا و معایب آن‌ها آشنا شوید. در اینجا چند ایده طراحی سقف رستوران فوق‌العاده برای اجرای طرح‌های متنوع به شما پیشنهاد می‌کنیم. می‌توانید از این ایده‌ها برای خلق طرحی جدید و منحصر به فرد، برای بیزینس خود استفاده کنید.

ایده طراحی سقف رستوران

نورپردازی رستوران باید متناسب با کاربرد و بهره‌وری محیط باشد.

 

  • سقف چوبی رستوران

استفاده از متریال چوبی در طراحی سقف رستوران، دیوارها و کف یکی از ایده‌های خاص است که با ترکیب سبک سنتی و کلاسیک می‌تواند جلوه‌ی منحصر به فردی ایجاد کند.
برای استفاده از چوب در طراحی و دکوراسیون سقف رستوران، باید از انواع مخصوص چوب با روکش‌های مقاوم استفاده کرد تا عمر طولانی و مقاومت بالایی داشته باشند تا سریعا به مرمت و بازسازی نیاز پیدا نکند.

استفاده از اشکال هندسی مانند خطوط صاف و گوشه‌دار یا اشکال هندسی دایره مانند، که سبک مدرن طراحی سقف هستند با استفاده از تجهیزات چوبی و دیگر متریال از جمله ایده طراحی سقف رستوران‌ به شمار می‌آیند.

طراحی سقف چوبی رستوران

 

  • کناف

طرح سقف کاذب به عنوان یک نوع پوشش در طراحی سقف رستوران بسیار پرطرفدار است. استفاده از کناف در ایده طراحی سقف رستوران باعث به وجود آوردن فضایی دل‌نشین و جذاب می‌شود. انتخاب طرح سقف به مدل کناف، به دلیل وزن خیلی کم می‌تواند جایگزین خوبی برای دیگر طرح‌ها از جمله رابیتس یا گچ باشد. کناف بسیار شکل پذیر است و می‌توان آن را در هر طرحی و با هر رنگی انتخاب کرد و نور‌های مخفی را نیز در آن قرار داد.

اهمیت سقف رستوران و طراحی آن

در این طرح از چوب سوخته برای پوشش دیوارها و کف استفاده شده است.

 

  • سقف سه‌بعدی

سقف‌های سه بعدی یکی از انتخاب‌های هیجان‌انگیز در طراحی سقف رستورانهستند که با هماهنگی دیوارها و دکوراسیون داخلی رستوران نمایی شگفت انگیز را برای مشتری‌ها خلق می‌کنند.

سقف سه بعدی، از چاپ تصاویر سه بعدی بر روی پارچه‌های کشسانِ نسوز تهیه می‌شوند. این نوع سقف می‌تواند کاربرد بسیار گسترده‌ای در دکوراسیون داخلی داشته باشه.
از جمله طرح‌های مختلفی که می‌توان به عنوان ایده طراحی سقف رستوران سه‌بعدی استفاده کرد، شامل: آسمان مجازی، مناظر طبیعی، طراحی سه بعدی گل و گیاه یا حتی طرح‌های داستانی است؛ که با توجه به سبک و تم رستوران می‌توانید هر کدام که مایل بودید را انتخاب کنید.

طراحی سقف رستوران

 

  • سقف‌های متحرک

صرف غذا در فضای باز در فصول مختلف سال یکی از مهمترین عوامل جذب مشتری‌ها به شمار می‌آید. یکی از بهترین ایده طراحی سقف رستوران، استفاده از سقف‌های متحرک است. با استفاده از این فناوری می‌توان در فصول تابستان و بهار، سقف رستوران را باز کرده و رستوران را به فضایی روباز تبدیل نمود. این ایده معمولاً در رستوران‌های مجلل و تشریفاتی استفاده می‌شود.

 

  • اجرای سقف شیشه‌ای

سقف شیشه‌ای به شیشه‌های قاب شده در چوب، فولاد، آلومینیوم گفته می‌شود. اگر رستوران در مکانی دنج و سرسبز قرار داشته باشد، سقف شیشه‌ای یک ایده طراحی سقف رستوران بسیار شیک برای رستوران است. امروزه فناوری ساخت و تولید شیشه بسیار پیشرفت کرده است.

به طوری که برای این مدل خاص سقف، از شیشه‌های با کیفیت نشکن، شفاف و رنگی که در برابر زلزله، باد، باران، برف و بارهای حرارتی مقاومت کافی را داشته باشند استفاده می‌شود. به‌این‌ترتیب مشتریان می‌توانند حین غذا خوردن از هوای مطلوب و محیط سرسبز اطراف خود نیز بهره برده و لحظاتی به‌یادماندنی را تجربه کنند.

اجرا و طراحی سقف رستوران

 

کلام پایانی

تأثیری که نوع دکوراسیون و طراحی سقف رستوران بر جلب مشتریان دارد باعث شده تا صاحبان رستوران‌ها به نوع طراحی سقف توجه زیادی داشته باشند. نظر شما در این باره چیست؟ طراحی داخلی رستوران برای شما ارجحیت دارد یا کیفیت و نوع غذای سرو شده؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

۱۴۰۱/۸/۱۱ ،۰۷:۳۱:۲۰ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه