در نورپردازی رستوران چه نکات و اصولی را باید رعایت کنیم؟

برای تبدیل شدن یک رستوران به پاتوق همیشگی مشتری‌ها تنها یک منوی جذاب کافی نیست. دکوراسیون پرهزینه‌ی شما نیز با عدم مدیریت صحیح هیچ گره‌ای را باز نخواهد کرد. اما کلید ایجاد رونق در این کسب و کار خوشمزه کجاست؟

در این مطلب با عنوان نکات و اصولی که در نورپردازی رستوران باید رعایت کنیم هر آنچه که لازم است درباره‌ی نورپردازی رستوران بدانید را برای شما گردآوری کرده‌ایم. در نورپردازی رستوران‌ها باید به حالات روحی و روانی و تاثیری که نور بر روی محیط می‌گذارند توجه کرد.

اصول نورپردازی رستوران و کافه

 

نورپردازی رستوران

این که تنها به کیفیت غذا و یا طراحی دکوراسیون توجه کنید برای جلب مشتری کافی نیست. شما باید فضایی را در رستوران فراهم کنید تا فرد مایل باشد، زمان بیشتری را در آن‌جا صرف کند.
روشنایی و نورپردازی رستوران به گونه‌ای صحیح، می‌تواند کلید موفقیت و شناخته شدن رستوران در منطقه باشد.

در انتخاب نورپردازی رستوران علاوه بر فاکتورهای زیبایی شناختی، سبک طراحی رستوران و شخصیت رستوران، بایستی به میزان مصرف انرژی و کیفیت نور تولیدی آن نیز توجه داشت.
همچنین نورپردازی رستوران تاثیر مستقیمی بر تجربه مشتریان از حضور در رستوران و رهگذران درباره‌ی رستوران شما خواهد گذاشت.

داشتن حس صمیمیت و آرامش، باعث جلب نظر مشتری می‌شود که این موضوع را می‌توان با توجه به اصول نورپردازی رستوران به بهترین نحو انجام داد.

پس منطقی است تا در هنگام طراحی دکوراسیون رستوران و خرید تجهیزات، حتما حواستان به نورپردازی و ادوات روشنایی نیز باشد.

در طراحی و نورپردازی رستوران‌ها باید به تاثیرگذاری اولیه محیط روی افراد توجه کنید زیرا نورپردازی نامناسب می‌تواند فضا را برای افراد خسته کننده کرده و نتیجه‌ای منفی در جذب افراد داشته باشد. در ایجاد روشنایی این محیط‌ها عوامل مختلفی دست به دست هم می‌دهند تا بتوانید فضایی جذاب و شیک خلق کنید.

به طور مثال نورپردازی ملایم با نورهای گرم در یک محیط، در فرد باعث ایجاد احساس آرامش می‌شود، در مقابل نورپردازی با نورهای رنگی و تند احساس هیجان و نشاط را در افراد تقویت می‌کند به همین دلیل در هر فضایی باید به نوع نورپردازی، رنگ نورها، چیدمان چراغ‌ها و سایر المان‌های مرتبط توجه کرد.

چگونه نورپردازی رستوران و کافه را انجام دهیم

از چراغ‌های روشنایی که طرح و دیزاینی یکسان دارند استفاده کنید و تعادل را در دکوراسیون حفظ نمایید.

 

اصول نورپردازی رستوران

انتخاب سبک نورپردازی رستوران در واقع تابعی از نوع رستوران است. در رستوران‌های مختلف نیز از اصول متفاوتی برای نورپردازی استفاده می‌شود.

به طور مثال قطعا نوع نورپردازی رستوران‌های سنتی، رنگ نور آن‌ها و شیوه طراحی‌شان با نورپردازی رستوران‌های مدرن متفاوت است.

در ساعات مختلف شبانه روز که نور طبیعی کم و زیاد می‌شود و یا هنگام سرو وعده‌های اصلی غذایی که هر کدام به نورپردازی خاص و متفاوتی احتیاج دارند، می‌توان از تلفیق نورهای طبیعی با مصنوعی بهره برد.

با توجه به یک‌سری نکات نورپردازی رستوران می‌توان از مصرف زیاد انرژی، نور و هزینه کاست و همچنین شدت و تابش نور را نیز کنترل کرد و نورپردازی رستوران‌ را به شیوه‌ی صحیح مدیریت کرد.
به طور دقیق‌تر باید گفت، هنگام سرو صبحانه باید نورپردازی رستوران‌ شدید‌تر باشد برای این کار از تلفیق نور طبیعی خورشید و از لامپ‌ها می‌توان بهره گرفت.

نور بیشتر باعث می‌شود، در فضا انرژی بیشتری جریان یابد، تا مشتریان بتوانند از صبحانه خود لذت ببرند و روز را با قدرت و توان بیشتری شروع کنند.

در هنگام سرو ناهار بهتر است نورپردازی رستوران‌ به صورت متوسط انجام شود. البته که استفاده از نورهای طبیعی گزینه‌ی بسیار بهتری است اما در صورت نداشتن پنجره‌های نورگیر باید به سراغ حد متوسطی از نورپردازی رستوران‌ با چراغ‌ها رفت.

برای داشتن روشنایی مناسب بهتر است از ترکیب چراغ‌های سفید و زرد استفاده کنید تا حس بهتری به افراد منتقل شود.
به خصوص که برخی از مشتری‌ها به نور سفید و برخی دیگر به نور زرد عادت دارند و شما با استفاده از هر دوی این چراغ‌های سقفی می‌توانید این مشکل را بر طرف کنید.

هنگام سرو شام اما قضیه متفاوت است. برای نورپردازی رستوران در این زمان باید از نور‌های گرم و لایت استفاده کنید و از شدت کلی نور بکاهید.

می‌توانید از نور شمع نیز کمک بگیرید، تا فضایی رومانتیک و ارامش‌بخش خلق کنید. این نور کم و گرم، فضایی زیبا با آسایش و راحتی را برای مشتریان به ارمغان می‌آورد و موجب می‌شود تا مشتری‌ها زمان بیشتری را در رستوران بگذرانند و سفارش‌های بیشتری نیز دهند.

نکات نورپردازی رستوران

نورپردازی از جمله عوامل مهم در دکوراسیون و طراحی محیط‌های داخلی و خارجی است.

 

انواع نورپردازی رستوران

نورپردازی باید متناسب با کاربرد و بهره وری محیط باشد، قبل از تعیین کردن نحوه نورپردازی، ابتدا سبک رستوران خود را مشخص کنید.

به طور مثال یک تکنیک در اصول نورپردازی رستوران این است که رستوران از نور کامل برخوردار باشد و کل سالن به صورت یکنواخت روشن شود.

در تکنیکی دیگر از اصول نورپردازی رستوران، نورپردازی محیط به صورت موضعی انجام می‌شود و فقط فضاهایی که نیاز به نور بیشتر دارند با المان‌های خاص نورانی می‌شوند و بقیه نقاط ممکن است به صورت محسوس تاریک‌تر باشند.

یکی از نکات نورپردازی رستوران که بسیار حائز اهمیت است توجه به طراحی سقف رستوران است. هنگام به کار بردن چراغ‌های روشنایی لازم است به ارتفاع چراغ‌ها، ارتفاع سقف و متراژ سالن غذاخوری توجه شود.

چرا‌که یک سقف بلند با لوستر چند شاخه و شلوغ می‌تواند فضا را بزرگتر و لوکس‌تر نشان دهد و جنب و جوش بیشتری به محیط بدهد.

در عین حال سقف کوتاه با لوستر خلوت و ساده فضا را صمیمانه‌تر و خودمانی‌تر نشان می‌دهد.
در نتیجه در هنگام نورپردازی رستوران نیز لازم است به سقف و طراحی آن هم توجه کنید.

نورپردازی رستوران‌ها بر اساس عوامل مختلفی تعیین و به دسته‌های متفاوتی تقسیم می‌شوند. به طور مثال در یک دسته بندی، نورپردازی رستوران به سه دسته تقسیم می‌شود، که تلفیق مناسب آن‌ها با یکدیگر، یک نورپردازی خاص و شیک به وجود خواهد آورد.

 

  • نورپردازی محیطی

نورپردازی محیطی در واقع نورپردازی اصلی و روشنایی کل در طراحی رستوران است که می‌تواند به صورت یکنواخت انجام شده و نور کلی فضا را تامین کند.

در برخی از رستوران‌ها از نورهای گرم و با شدت کمتر استفاده می‌شود که فضایی دلنشین و آرامش بخش ایجاد می‌کند و احساس صمیمیت را در افراد بر‌می‌انگیزد.

انواع نورپردازی رستوران و کافه

 

  • نورپردازی ضروری

این نورپردازی به مشتریان در خواندن منو و غذا خوردن کمک می‌کند، همچنین به پیشخدمت‌ها و آشپزها کمک می‌کند تا وظایف خود را در سالن غذاخوری و آشپزخانه انجام دهند.

 

  • نورپردازی تزیینی

نورپردازی تزئینی جنبه زیبایی در محیط دارد و برای نورپردازی المان‌های خاص در محیط استفاده می‌شود مثلا استفاده از نورهای رنگی برای نورپردازی مجسمه‌ها، تابلوها و آثار هنری. این نور باعث بزرگ‌تر دیده شدن رستوران می‌گردد.

 

نکات نورپردازی رستوران

توجه کنید که هر رستوران سبک و سیاق خاص خود را دارد و نورپردازی رستوران باید طبق سه فاکتور کلیدی، مخاطب شما، فضای رستوران و استایل رستوران انتخاب شود.

 

  • نورهای رنگی

چراغ‌های دکوراتیو و تزئینی نقش چندانی در روشنایی محیط ندارند ولی می‌توانند برای افزایش زیبایی محیط به کار روند. استفاده از تیوب‌ها و ریسه‌های رنگی اگر به صورت صحیح و غیر اغراق شده باشد می‌تواند حال و هوای رستوران را به صورت مثبت تحت تاثیر قرار دهد.

 

نور پردازی رستوران و کافه

 

  • تاثیر کاغذ دیواری بر نورپردازی

دکوراسیون و کاغذ دیواری با رنگ‌های روشن به نور کمک می‌کند تا خود را بهتر و بیشتر در محیط نشان دهد. دکوراسیونی با چوب‌ها و کاغذ دیواری تیره نور بیشتری را به خود جذب می‌کند و تعادل در نورپردازی رستوران را از بین می‌برند.

 

  • استفاده از نور طبیعی در طول روز

خورشید بهترین و با کیفیت‌ترین منبع نوری است که ما هر روزه به صورت رایگان از آن بهره می‌بریم. فضای رستوران‌ اگر با نور خورشید روشن شده باشد، در طول روز بسیار سرزنده و پر انرژی به نظر می‌رسد و در مقابل اگر نورگیر آن کوچک باشد، فضای رستوران در ذهن رهگذران و مشتریان دلگیر و تاریک ثبت می‌شود.

نکات نورپردازی رستوران و کافه

یک رستوران با فضایی قدیمی و نوستالژیک، نورپردازی رومانتیک و کلاسیک دارد.

 

 

کلام پایانی

در انتها، همین نکات نورپردازی رستوران ساده، اما مهم به شما کمک می‌کنند یک نورپردازی چشم نواز و آرامش بخش در رستوران ایجاد کنید و یک تجربه زیبا و دلنواز برای مشتریان خود فراهم کنید.

به یاد داشته باشید نورپردازی رستوران یک آیتم منحصر به فرد است و مدل نورپردازی یک رستوران دیگر بر روی رستوران شما احتمالا جواب نخواهد داد پس به جای کپی کردن، به دنبال سبک خاص خود باشید.

در صورتی که سوال یا تجربه‌ای در رابطه با اصول نورپردازی رستوران دارید، می‌توانید با ما در میان بگذارید.

۱۴۰۱/۸/۱۱ ،۰۷:۳۱:۴۴ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه