وسایل مورد نیاز رستوران سنتی کدام اند؟

رستوران های سنتی یا سفره خانه ها نقش بسیار زیادی در ارائه دادن فرهنگ و اصالت کشور ما دارند. یکی از بهترین راه های جذب گردشگران و توریستهای سایر کشورها سفره خانه های سنتی هستند. بر خلاف تصور بسیاری از افراد، راه اندازی این مدل رستوران یا یک سفره خانه فقط داشتن یک محیط سنتی، چیدمان تخت ها و پختن غذاهای سنتی نیست. شرکت پانی که بزرگترین شرکت در زمینه پخش عمده کباب ترکی در ایران می باشد، در این مقاله در مورد وسایل مورد نیاز رستوران ها و قهوه خانه های سنتی صحبت می کند، پس با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

برای راه اندازی رستوران چه تجهیزاتی لازم است؟

برای راه اندازی یک رستوران سنتی یا سفره خانه در ابتدا باید تلاش کنیم که نگرش سنتی نسبت به محل وجود داشته باشد. یعنی اینکه باید در ابتدا راه اندازی این نوع از رستوران دارای طرح اولیه ای باشد که با شرایط اقلیمی و منطقه ای خود متناسب بوده و تلاش شود که از هرگونه کپی کردن و الگو برداری دقیق طرح های دیگر جلوگیری شود. این کار به بازاریابی رستوران سنتی شما نیز کمک خواهد کرد.

وسایل مورد نیاز رستوران سنتی

 

به عنوان مثال رستوران سنتی یا سفره خانه ای که در اصفهان وجود دارد مسلما با آنچه در یزد و تبریز ایجاد می شود تفاوت هایی باید داشته باشد. این تفاوت ها هم در نوع غذای سنتی و هم در چیدمان و دکوراسیون اثر مستقیمی دارد. اما با وجود تمام این تفاوت ها رستوران ها و یا سفره خانه های سنتی در یک سری از مسائل هم راستا هستند و شاید دلیل آن نیز استفاده از این مکان ها با نام مشترک سنتی است. اغلب غذاهایی که در این اماکن سرو می شوند سنتی هستند و نوشیدنی ها نیز محلی می باشد.

سرو غذاهای سنتی، دمنوش ها، چای و گاهی قهوه در رستورانهای سنتی و سفره خانه ها از ویژگی های بارز این مکان ها هستند. برای راه اندازی رستوران های سنتی و سفره خانه ها به غیر از مکان سنتی و چیدمان های سنتی به امکانات و تجهیزات دیگری احتیاج است.

مقاله مرتبط: طراحی رستوران

محل رستوران یا سفره خانه سنتی

شما به عنوان مدیریت رستوران می بایست برای رستوران یا سفره خانه سنتی خود مکان هایی مطابق لیست آماده کنید:

  • دفتر کار
  • پذیرش
  • آشپزخانه
  • چایخانه
  • سرویس بهداشتی
  • انبار
  • محل استراحت پرسنل
  • فضای سبز

سفره خانه

اصلی ترین وسایل مورد نیاز رستوران سنتی

در ادامه به شما اساسی ترین وسایل راه اندازی رستوران های سنتی را معرفی خواهیم کرد:

یخچال و فریزر صنعتی

یخچال و فریزهای صنعتی (از مهمترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی) اکثرا درب هایی تمام شیشه ای دارند که شما و مشتریان بتوانید به راحتی داخل آن را مشاهده کنید. همچنین تکنولوژی استفاده شده در سیکل سرمایش این محصولات سبب کنترل دمای یکنواخت و ایجاد پرده هوا در این یخچال و فریزر ها می شود. قالبا یخچال و فریزر های صنعتی پرده هوای مناسبی دارند که موجب کاهش مصرف انرژی در دستگاه می شود.

 

اجاق پلوپز و فر

اجاق پلوپز برای تهیه انواع برنج، چلو، رب و مربا مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه های پلوپز کوره ای و ساده و در عین حال دارای سایز بندی کوچک، متوسط و بزرگ در بازار مجود می باشد. اجاق پلوپز به گازهایی گفته می شود که دارای مشعلی بزرگ و پایه های مقاوم و محکم هستند. اکثر ماها این مدل از اجاق را در رستوران های قدیمی، مساجد، هیئت ها و حیاط خانه های قدیمی دیده ایم.

 

کابینت دیواری و آبچکان

کابینت دیواری و آبچکان صنعتی و تمام استیل یکی از تجهیزات رستوران در حوزه شست و شوی ظروف می باشد. ازستفاده از کابینت دیواری و آبچکان به این دلیل است که ظروف پس از شست و شو در آبچکان خشک شوند و پس از دستمال کشی در کابینت ها قرار بگیرند. این کابینت ها نیز از آنجایی که می توانند به دیوار ممتصل شوند فضای کمتری را در آشپزخانه اشغال می کنند.

 

دستگاه کباب پز صنعتی

دستگاه های کباب پز صنعتی دارای دو نوع متفاوت هستند؛ اولین نوع آنها شامل دستگاه های سالاماندری می شوند و در دسته دوم دستگاه های کباب پز کشویی قرار دارند. دستگاه های سالاماندری علاوه بر باز شدن کشو جهت قرار گرفتن سیخ های کباب، قابلیت تنظیم ارتفاع نیز دارند. همچنین لازم است بدانید که ظرفیت انواع دستگاه های کباب پز صنعتی حداقل 20 سیخ می باشد.

 

لوازم رستوران سنتی

 

 

 

دیگ پخت برنج

دیگ پخت برنج صنعتی یکی از انواع تجهیزات آشپزخانه می باشد که پخت برنج را معمولا کاری پر دردسر و سخت می باشد را برای ما ساده و راحت نموده است. همچنین از آنجایی برنج از اصلی ترین وعده های غذایی ما ایرانیان است، رستوران ها در قدیم دائما با مشکل پخت برنج به شکل راحت و بی دردسر دست و پنجه نرم می کردند. اما با روی کار آمدن دیگ های پخت برنج صنعتی این کار به سادگی و با حداقل اطلاف وقت صورت می پزیرد.

 

گرمخانه صنعتی

گرمخانه های صنعتی یا گرمکن های صنعتی غذا جزء اجزای جدا ناپذیر تجهیزات آشپزخانه صنعتی می باشد. این دستگاه در ظرفیت های گوناگون همچون 20 – 30 – 40 – 50 – 100 – 200 نفر تولید می شود. لازم به ذکر است که از این دستگاه در جهت گرم کردن و یا گرم نگه داشتن غذاها استفاده می شود. برای خرید این دستگاه نیاز است دقت داشته باشید که از دیواره های دو جداره یا سه جداره استفاده می کنید.

 

سبزی خردکن صنعتی

دستگاه سبزی خردکن صنعتی از تجهیزات کاربردی رستوران ها و مکان های تولیدی غذا به شمار می رود. این ذستگاه قادر است در زمانی بسیار کم مقدار بسیار زیادی از سبزی را خرد کند و آن را در شرایط آماده طبخ به شما تحویل دهد. اگر مدیریت یک رستوران را بر عهده دارید لازم است بدانید که اکثر رستوران های موفق تمامی سبزی مصرفی خود را به شکل تازه و با کمک سبزی خردکن های صنعتی آماده می کنند.

سیب زمینی پوست کن صنعتی

دستگاه پوست کن صنعتی یکی از مهمترین تجهیزات یک آشپزخانه یا رستوران می باشد که غالبا در زمینه پوست کنی سیب زمینی از آن استفاده می گردد. پوست گرفتن سیب زمینی و پیاز یکی از سخت ترین و زمانگیر ترین کارها در رستوران و آشپزخانه هاست و از آنجایی که مصرف این دو ماده بسیار بیشتر از دیگر مواد است، خرید دستگاه پوست کن سیب زمینی صنعتی می تواند به شما تا حد خیلی زیادی کمک کند.

 

خلال کن صنعتی

دستگاه خلال کن صنعتی نیز مانند بقیه مواردی که به آنها اشاره کردیم بسیار برای یک رستوران لازم می باشد. خلال کردن مواد غذایی نیز همانند پوست کندن یک کار زمانبر می باشد، از همین رو شما می توانید با کمک یک دستگاه خلال کن صنعتی خیلی سریع و راحت تمامی موادی که می خواهید خلال کنید (مانند سیب زمینی) را به راحتی آماده طبخ کنید. علاوه بر تمامی این موارد شما می توانید با کمک یک دستگاه خلال کن صنعتی کیفیت کار را نیز بالاتر ببرید.

 

وسایل رستوران سنتی

 

 

 

چرخ گوشت صنعتی

چرخ گوشت صنعتی یا همان چرخ گوشت کارخانه ای به دلیل نیاز بیشتر رستوران ها به چرخ کردن گوشت ساخته شد. این چرخ گوشت با چرخ گوشت های خانگی و نیمه صنعتی که غلبا در قصابی ها یافت می شود مقداری متفاوت است؛ شما می توانید این تفاوت را از ظاهر آنها نیز تشخیص دهید. لازم به ذکر است که چرخ گوشت های صنعتی قدرتی بسیار بالاتر از انواع دیگر چرخ گوشت ها می باشد. استفاده از آلیاژ استیل برای بالا بردن عمر مفید چرخ گوشت و همچنین رعایت شدن موارد بهداشتی درباره برخورد گوشت، به عنوان ماده ای غذایی با بدنه دستگاه، در ساخت چرخ گوشت های صنعتی مرسوم و عادی است.

 

میز کار

قطعا میز کار مخصوص مدیریت رستوران برای هر رستوران یا تولیدی غذایی لازم است. شما می توانید برای تمامی قسمت هایی از رستورانتان که احساس می کنید به میز کار نیاز دارد یک میز کار فوق العاده قرار دهید. در واقع شما با این کار شان مدیریت را بالا تر جلوه می دهید. مدیریت رستورانی با میز کاری معمولی قطعا شان رستورانی با میز مدیریت مجلل را نخواهد داشت.

 

سینک ظرفشویی صنعتی

سینک ظرفشویی صنعتی نیز مانند موارد قبلی عضوی جدا نشدنی از تجهیزات آشپزخانه های صنعتی می باشد. با توجه به اینکه مشتریان یک رستوران سنتی بیشتر از یک خانه است، پس نیاز است که از سینک های ظرفشویی صنعتی استفاده کنید. این سینک ها قابلیت این را دارند که تا چند برابر بیشتر سینک های ظرفشویی عادی در آن ظرف شسته بشود. سینک های صنعتی به طور کلی به دو دسته سینک های صنعتی با رویه جوشی و سینک های صنعتی با رویه پرسی تقسیم می شوند.

 

انواع وسایل و خرده ریز آشپزخانه

در یک آشپزخانه ای که روزانه چند صد نفر مشتری دارد، به طبع علاوه بر لوازم آشپزخانه های معمولی می بایست، ابزارهای بهتر و بیشتری نیز قرار بگیرد. در واقع هدف از این بخش از مقاله این است که به شما یاد آور باشیم تمام وسایل ریز و درشت موجود در آشپزخانه های معمولی، با توان های بالاتر باید در آشپزخانه رستوران های سنتی قرار گیرد. همچنین لازم به ذکر است که رستوران و آشپزخانه کامل و بی کم و کسر می تواند بدون درد سر و دغدغه خواسته های مشتریان را فراهم کند.

 

سماور

سماور صنعتی دستگاهی با بدنه سخت و مقاوم برای گرم کردن آب با حجم بالا می باشد. سماور صنعتی حداقل 10 لیتر آب در خود جای می دهد و بنه آن از استیل به صورت یک لایه و یا دو لایه است. این سماور ها بیشتر در مکان هایی مورد استفاده قرار می گیرند که جمعیت زیادی در آنجا هستند؛ به عنوان مثال هیئات، مدارس، مساجد و حسینه ها عموما با استفاده از سماور های صنعتی به افراد حاضر چای می دهند. (دقیقا همان چیزی که شما به آن نیاز دارید)

 

آبمیوه گیری صنعتی

آبمیوه گیری های صنعتی همانطور که از اسمشان پیداست عموما در رستوران ها و آبمیوه فروشی ها کاربرد دارد و از لحاظ فنی و قدرت تفاوت بسیار زیادی با آبمیوه گیری های خانگی دارد. اغلب این آبمویه گیری های صنعتی از بدنه های محکم از جنس آلومینیوم و یا استیل ساخته می شوند به همین دلیل بسیار سنگین تر از انواع دیگر آبمیوه گیری ها هستند.

 

دستگاه اسپرسو ساز

لیست لوازم مورد نیاز برای یک آشپزخانه صنعتی را خواندید. از این قسمت به بعد به شما تجهیزاتی را پیشنهاد می کنیم که الزامی برای وجود آنها در رستورانان نیست ولی اگر از این وسایل استفاده کنید قطعا مشتریان بیشتری خواهید داشت و به طبع درآمد بیشتری خواهید داشت. دستگاه اسپرسو ساز یکی از این وسایل است. شما با ارائه قهوه به مشتریان می توانید درآمد زایی کنید.

 

دستگاه آسیاب قهوه

اگر قصد دارید از دستگاه اسپرسو ساز در رستورانتان استفاده کنید، حتما به شما پیشنهاد می کنیم که علاوه بر آن دستگاه آسیاب قهوه را نیز تهیه کنید، زیرا اصلا به صرفه نیست که از قهوه های آماده برای تهیه اسپرسو در رستوران استفاده کنید.

 

ظروف کافی شاپ

از لوازم جانبی دستگاه اسپرسو ساز و آسیاب قهوه باید به ظروف کافی شاپی اشاره کرد. شما برای ارائه قهوه و نوشیدنی هایی بر پایه اسپرسو می بایست مانند یک کافی شاپ حرفه ای عمل کنید.

رستوران سنتی

وسایل مورد نیاز برای سفرخانه سنتی

نکاتی که برای راه اندازی سفره خانه سنتی باید رعایت گردد:

  1. در سفره خانه کارکنان لباس های سنتی بپوشند و همچنین غذاهای محلی و سنتی سرو شود.
  2. در سفره خانه سنتی باید حتما از تختهای چوبی استفاده گردد.
  3. برای راه اندازی سفره خانه سنتی و تامین نور سفره خانه بهتر است از لامپ هایی با شکل قدیمی استفاده شود.
  4. محل قهوه خانه یا سفره خانه بهتر است که یک خانه قدیمی و سنتی باشد.
  5. در سفره خانه بهتر است که فضای سبز با گل و گلدانهای زیبا وجود داشته باشد.
  6. در قهوه خانه سنتی و سفره خانه ها بهتر از فضایی که تختهای چوبی سنتی و یا آلاچیق دارند استفاده شود.
  7. در سفره خانه های سنتی می توان خدمات قلیان ارائه داد.

دکور رستوران سنتی

یکی از مهمترین ویژگی ها در طراحی رستوران سنتی، استفاده از سبک ایرانی در چیدمان رستوران است. در راه اندازی صفر تا صد این رستوران ها باید به این نکات توجه داشت که از دو محیط سرباز و پوشیده استفاده می کنند که در فصول سرد و گرم به خوبی از مشتریان خود پذیرایی کنند. در این مدل رستوران ها از تجهیزات و وسائل تزئینی مختلفی همچون حوزچه، تابلو، ظروف سفالی، سماور ذغالی و… استفاده می شود که بر جذابیت رستوران سنتی می افزاید.

قهوه خانه

از جمله ویژگی های مهم در طراحی قهوه خانه ها یا سفره خانه های سنتی می توان به نحوه ی نورپردازی آن اشاره کرد که اثرگذار است. همچنین یونیفرم کارکنان و نوع موسیقی که در این مکان ها پخش می شود می تواند محیط زیبایی را رقم بزند و خاطرات زیبایی را برای مشتریان باقی بگذارد. به شما پیشنهاد می کنیم تا برای اینکه کارکنان و گارسون های رستورانتان به بهترین ها تبدیل شوند، حتما مقاله ویژگی های گارسون خوب را برای آنها بخوانید.

همچنین شما با انتخاب میز و صندلی های رستورانی از نوع سنتی و با دکور چوبی و وسائل قدیمی ، پشتی ها پ رومیزی های سنتی ، پنجره های رنگی قدیمی می توانید دکور زیبایی را رقم بزنید. یکی دیگر از مواردی که به زیبایی رستوران سنتی کمک کرده و از وسایل مورد نیاز این نوع رستوران است، استفاده از گلدان ها و شمعدانی های زیباست که محیطی آرام ، زیبا و سنتی را رقم می زند. حال که به اتمام مقاله رسیدیم، به شما پیشنهاد می کنم جهت برگزاری یک مراسم یا جشن افتتاحیه به یاد ماندنی حتما مقاله ایده های جذاب برای افتتاحیه رستوران را بخوانید؛ برای این کار فقط کافی است روی کلمه ایده برای افتتاحیه رستوران کلیک کنید.

۱۴۰۱/۳/۲۲ ،۱۰:۴۷:۳۶ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|۲ نظر

در باره نویسنده :

۲ نظر

  1. خشی خرداد ۲۹, ۱۴۰۱ در ۹:۴۲ ق.ظ - پاسخ دادن

    وسایل مورد نیاز قهوه خانه نیز همانند وسایل مورد نیاز رستوران های سنتی می باشد؟ و اینکه مراکز فروش وسایل قهوه خانه در تهران کجاست؟

    • Hamin خرداد ۲۹, ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۵ ق.ظ - پاسخ دادن

      سلام دوست عزیز

      وسایل مورد نیاز قلیان سرا نیز مانند وسایلی رستوران می باشد که در این مقاله به آنها اشاره کردیم.
      برای پیدا کردن آدرس مورد نظرتان نیز باید بگوییم که در هر منطقه از تهران بازارهایی گوناگونی برای خرید وسایل قهوه خانه وجود دارد.

ثبت ديدگاه